Nieuws van arjanelfassed

GroenLinks roept Rosenthal op Syrische vluchtelingen opvang te verlenen

Tweede Kamerleden Arjan el Fassed en Tofik Dibi vragen minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken) een voorbeeld te nemen aan zijn Duitse collega Westerwelle en het niet langer uit te sluiten Syrische vluchtelingen in Nederland op te nemen. Minister Rosenthal bezoekt binnenkort het Turkse grensgebied met Syrië. GroenLinks vindt dat de minister de VN en de buurlanden van Syrië moet aanbieden vluchtelingen onder te brengen die zij geen opvang meer kunnen bieden.

GroenLinks kampioen digitale vrijheid

GroenLinks scoort op alle onderdelen van de Digitale Vrijheidswijzer honderd procent en is daarmee kampioen digitale vrijheid. Dit stelt stichting Bits of Freedom vandaag op haar website. De partij scoort hoger dan alle andere partijen, waaronder de Piratenpartij. GroenLinks heeft de afgelopen jaren succes geboekt met het verwerpen van ACTA. Ook maakte de partij zich hard voor onderwerpen als het opnemen van digitale vrijheid in de grondwet en openheid over het aftappen van social media door de overheid.

Digitale vrijheid hoort in de grondwet

We moeten de digitale vrijheid van burgers expliciet vastleggen in de grondwet, stelt Tweede Kamerlid Arjan El Fassed. De vrijheid van meningsuiting en het brief- en telefoongeheim moeten ook gaan gelden voor digitale communicatie via e-mail en directe berichten via sociale media. Alleen zo garanderen we dat online gesprekken niet zomaar kunnen worden afgeluisterd.

Nederland moet nek uitsteken voor stevig wapenhandelsverdrag.

GroenLinks wil dat Nederland zich binnen de Verenigde Naties (VN) inzet voor een goed verdrag over wapenhandel. Het conceptverdrag, waarover in New York tot vrijdag wordt onderhandeld toont zoveel mazen dat controle over wapenhandel zo lek blijft als een mandje, zegt GroenLinks-Tweede Kamerlid Arjan El Fassed. Er vallen nog veel teveel typen wapens buiten het verdrag en er is niks geregeld over de handel in traangas, kogels en ander munitie.

Kamervragen over Nederlandse investeringen in leveranciers aan Syrische regime

Nederlandse financiële instellingen moeten zich onthouden van directe of indirecte steun aan het Syrische regime. GroenLinks vraagt ministers De Jager (Financiën) en Rosenthal (Buitenlandse Zaken) daarom de Tweede Kamer te informeren over de stappen die zij gaan ondernemen tegen de banken en pensioenfondsen die investeren in de elektronicabedrijven Finmeccanica en Netapp. Deze bedrijven leverden vorig jaar data-apparatuur aan Syrië.

Kabinet moet EU-brede verklaring afgeven voor afwijzen tankdeal Indonesië

Tweede Kamerlid Arjan El Fassed roept ministers Rosenthal (Buitenlandse Zaken) en Hillen (Defensie) op een formele afwijzing aan alle EU-lidstaten te sturen, waarin het afbreken van de tankdeal met Indonesië wordt toegelicht. Volgens een bericht in Welt wordt de Duitse tankdeal met Indonesië mogelijk nog deze week in de Bundestag besproken. GroenLinks vindt het daarom nu zaak andere landen te informeren over de Nederlandse beslissing niet over te gaan tot verkoop van de tanks.