Nieuws van Bas Eickhout

Vrijblijvende principes maken Europa niet socialer

De aanpak van de sociale onzekerheid is voor GroenLinks een van de urgente opdrachten van de Europese Unie. Daarom verwelkomt Europarlementariër Bas Eickhout de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie voor sociale Europese wetgeving, maar hij mist wel een kritische zelfreflectie op de sociale gevolgen van het huidige beleid.

Europarlement: goede relatie met VK, zonder afbreuk aan Europese waarden

De plenaire zaal van het Europees Parlement

GroenLinks steunt de resolutie van het Europees Parlement die pleit voor een zo goed mogelijke relatie tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk, die tegelijkertijd geen enkele afbreuk doet aan Europese waarden en standaarden. Met de resolutie nam het Europarlement haar officiële standpunt in over de onderhandelingen die moeten leiden tot het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie.

Europees Parlement wil alleen duurzame palmolie Europa binnenlaten

Een palmolieboom

Als het aan het Europees Parlement ligt, komt geen palmolie meer op de Europese markt als er tropisch regenwoud voor is omgekapt. “Langzaam maar zeker maken we de geesten rijp voor het idee dat de EU haar handelsmacht kan gebruiken om misstanden in de wereld tegen te gaan. Hoog tijd”, reageert Europarlementariër Bas Eickhout.

Europarlement pakt onvoldoende door in conclusies dieselgate

Dieselgate

“Ik betwijfel of we een nieuwe dieselgate nu kunnen voorkomen, maar in ieder geval is er dankzij onze enquêtecommissie veel boven tafel gekomen. Het ontvlechten van auto-industrie in politiek blijft voor ons topprioriteit.” Dat stelt Europarlementariër Bas Eickhout na de stemming over de conclusies en aanbevelingen van de enquêtecommissie die mede op zijn initiatief werd ingesteld.