Nieuws van Femke Halsema

Femke Halsema verlaat de politiek

Femke Halsema heeft vrijdagmiddag in Nieuwspoort aangekondigd dat zij per direct stopt met het fractievoorzitterschap van GroenLinks. Halsema was vanaf 1998 lid van de Tweede Kamer en sinds november 2002 fractievoorzitter. Zie hier de speech die zij heeft gehouden.

Telecomwet aanpassen voor afdwingen betere dienstverlening

Youp van ’t Hek overhandigt dinsdag aan de oppositiepartijen in de Kamer het blad 'De Help' om aandacht te vragen voor de ‘meedogenloze’ wijze waarop helpdesks van grote bedrijven te werk gaan. GroenLinks wil ook een einde aan de slechte dienstverlening aan klanten en stelt aanpassingen voor in de telecomwet. Zoals het recht om tegen lokaal tarief naar een helpdesk te bellen. GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema was bij de overhandiging aanwezig.

Halsema schetst toekomstagenda voor progressieve politiek

GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema sprak tijdens de presentatie van het boek ‘Van de straat naar de staat, GroenLinks 1990-2010’ over de toekomst van GroenLinks. Halsema deed een oproep voor progressieve samenwerking en nodigt de PvdA uit om een keuze te maken tussen het sociale conservatisme van de SP of de progressieve krachten van GroenLinks en D66.

Laat de kunsten niet verschralen

De BTW op podiumkunsten en kunstvoorwerpen gaat per 1 januari omhoog van 6 naar 19 procent. Bij de behandeling van het Belastingplan in de Tweede Kamer vandaag heeft GroenLinks verschillende alternatieven aangedragen om de verhoging te voorkomen. Het mocht niet baten. De regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartij PVV hebben alle voorstellen afgewezen. “De voornemens van dit kabinet zijn een hetze tegen de kunstensector”, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema.

GroenLinks wil een kilometerheffing voor vrachtwagens

GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema en GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren (woordvoerder Verkeer) werken aan een initiatiefwet voor een kilometerprijs voor vrachtwagens. In de wet wordt een kilometerheffing naar het Duitse Maut-model geregeld: een schone wagen betaalt minder dan een vieze. Ook buurland België werkt aan een kilometerheffing voor vracht.