Nieuws van Henk Nijhof

Help Giro 555

De afgelopen tijd is er veel aandacht voor de noodsituatie in de Hoorn van Afrika. Door droogte, hoge voedselprijzen en het voortslepende conflict in Somalië is inmiddels bijna een derde van de bevolking ondervoed. Honderdduizenden mensen zijn op de vlucht geslagen en worden opgevangen in overvolle vluchtelingenkampen, waar de situatie zo mogelijk nog schrijnender is. Er is dus meer geld nodig en snel ook.

Daarom voeren de Samenwerkende Hulporganisaties (Giro 555) deze week actie. GroenLinks steunt de Samenwerkende Hulporganisaties zodat zoveel mogelijk geld wordt ingezameld om water, voedsel en medische zorg naar het gebied te brengen. GroenLinks steunt deze actie natuurlijk.

Oud-CPN-voorzitter Henk Hoekstra overleden

“Afscheid van een markant politicus”
Vandaag, 15 april 2009, bereikte ons het bericht dat Henk Hoekstra is overleden. Hoekstra was van 1968 tot 1982 voorzitter van de Communistische Partij Nederland CPN die later opging in GroenLinks.

Henk Hoekstra was bijna dertig jaar als bezoldigd bestuurder verbonden aan de CPN, waarvan 14 jaar als voorzitter. In die rol gaf hij in 1981 een eerste aanzet tot democratisering van de de communistische partij. Daarmee heeft hij de weg bereid voor het latere opgaan van de CPN in GroenLinks. Oud-CPN-Kamerlid Marius Ernsting: “Hij heeft toen de laatste restjes stalinisme binnen de CPN opgeruimd en daarmee veel betekend voor het latere GroenLinks”.

De laatste jaren van zijn leven verkeerde Hoekstra in zwakke gezondheid en had hij geen actieve bemoeienis meer met de politiek. GroenLinks-voorzitter Henk Nijhof: “We nemen afscheid van een markant politicus. We zijn Henk Hoekstra veel dank verschuldigd voor zijn bijdrage aan de progressieve en sociale beweging in ons land. Ons medeleven gaat uit naar zijn nabestaanden”.

Ledenaantal GroenLinks groeit fors

In 2006 is het aantal leden van GroenLinks met 10% gegroeid. Dit is de grootste stijging van het ledenaantal sinds 2003. De afgelopen 10 jaar is het ledenaantal van GroenLinks jaarlijks toegenomen. GroenLinks is blij met het grote aantal nieuwe leden en ziet in de groei een ondersteuning voor de consistente politieke koers van de afgelopen jaren.

Femke Halsema is enige kandidaat-lijsttrekker

GroenLinks maakt zich op voor de verkiezingen op 22 november. Het concept-verkiezingsprogramma nadert zijn voltooiing, de kandidaatstelling voor de Tweede Kamer is gesloten en de (kandidaat-)lijsttrekker is bekend: Femke Halsema is als enige kandidaat voor het lijsttrekkerschap van GroenLinks.