Nieuws van Jesse Klaver

Stop verplichte aanbesteding in de zorg

Jesse Klaver in debat in de Tweede Kamer

GroenLinksleider Jesse Klaver en zorgwoordvoerder Corinne Ellemeet presenteerden zaterdag een initiatiefwet waardoor gemeenten niet langer verplicht zijn de zorg aan te besteden. Dit is zijn motivatie.

Tijdens de Kantinetour sprak ik de afgelopen weken veel mensen uit de zorg die met heel veel liefde over hun vak spraken. Maar vrijwel allemaal zeiden ze ook: we worden gek van de administratie, de werkdruk, de personeelstekorten en het feit dat we bijna geen tijd meer hebben om dat te doen waarom we voor de zorg hebben gekozen: goede zorg leveren met aandacht voor de mens achter de patiënt.

Nederland veranderen we met een nieuw belastingstelsel

Belastingen zijn vervelend en ingewikkeld. Het huidige belastingstelsel is achterhaald. Iedereen is het er over eens dat het stelsel eenvoudiger moet. Ik wil Nederland veranderen. Dat begint met een eerlijker, socialer en groener belastingstelsel. Een radicale belastinghervorming moet de kern zijn van het regeerakkoord van het volgende kabinet. Een belastinghervorming kunnen we niet overlaten aan een rechts kabinet. Daarvoor is een progressieve coalitie noodzakelijk.

Koerswijziging voor Nederland

Jesse Klaver

Er waart een spook door de westerse democratieën. Het rechts-populisme is in opmars. Donald Trump is gekozen als president van de Verenigde Staten. De Britten willen de Europese Unie verlaten. In Nederland werd het cynisme over Europa tot uitdrukking gebracht in een tegenstem tegen het associatieverdrag met Oekraïne. Voor mij zijn het uitdrukkingen van dezelfde onvrede: onvrede over globalisering en de ongelijke verdeling van lasten en lusten.