Nieuws van Jolande Sap

Steun voor debat over rekenfouten luchtkwaliteit A10 West

Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) heeft een verkeerd rekenmodel gehanteerd om de maximumsnelheid op de A10 West bij Amsterdam te verhogen. Dat blijkt uit onderzoek van Milieudefensie. Op initiatief van D66 en met steun van GroenLinks en de ChristenUnie gaat de Kamer hierover in debat met de minister. GroenLinks wil dat de maximumsnelheid op de ringweg weer naar 80 kilometer per uur gaat.

Samsom zet groene ambitie nu al overboord

GroenLinks is teleurgesteld dat PvdA en VVD belangrijke groene maatregelen schrappen in het door hun vandaag gepresenteerde deelakkoord voor de begroting van 2013. GroenLinks wil dat het Planbureau voor de Leefomgeving de milieueffecten van dit grijze deelakkoord doorrekent. Verder wil fractievoorzitter Jolande Sap voorafgaand aan de Algemene Financiële Beschouwingen een debat waarin de fractievoorzitters hun politieke weging geven aan het akkoord.

Houd 4,5 duizend WSW-ers van Licom NV aan het werk

GroenLinks roept gemeenten en het bedrijfsleven in Zuidoost Nederland op om de handen ineen te slaan om de ruim 4,5 duizend WSW-ers aan het werk te kunnen houden. Vanmiddag is bekend geworden dat de grootste WSW-organisatie Licom NV failliet gaat. De ruim elf gemeenten waar Licom NV gevestigd is kunnen de tekorten door alle bezuinigingen niet langer opbrengen.

Houd pensioenen betaalbaar voor volgende generatie

Het kabinet past de regels voor pensioenfondsen aan. Deze mogen volgend jaar met een hogere rente rekenen dan ze nu doen. Met deze maatregel zal de dekkingsgraad van de fondsen stijgen. GroenLinks-fractievoorzitter Jolande Sap zei vandaag tijdens het debat in de Tweede Kamer dat een verhoging onverantwoord is, omdat hierdoor de rekening vooruitgeschoven wordt naar jongere generaties.