Nieuws van Jos van der Lans

Waarom de deur voor De Graaf op slot moest blijven

Met pek en veren werden de tegenstemmers na de Nacht van Van Thijn overladen. Het was een schande, en het was niet uit te leggen, riepen de regeringscoalities in koor. GroenLinks-senator Jos van der Lans ergerde zich groen en geel aan deze jammerklachten van de nieuwe kampioenen van de bestuurlijke vernieuwing en zette in de Volkskrant van 26 maart nog eens rustig op een rijtje waarom de deur voor minister De Graaf maar beter op slot kon blijven.

Links & de personendemocratie

Op de Forum-pagina van de Volskrant van 26 maart en 30 maart 2005 roerden de GroenLinks-senatoren Jos van der Lans en Leo Platvoet zich in de discussie over de gekozen burgemeester. Daarop reageerde de publicist Dick Pels met het verwijt dat de afkeer van links voor de personendemocratie bewijst dat de lessen van Fortuyn niet aan links besteed zijn. Beide senatoren beschouwen dat als een compliment, en leggen in een reactie nog eens haarfijn de linkse houdbaarheid van hun denkwijze uit.