Nieuws van Kathalijne Buitenweg

Internationale vrouwendag: Jullie kunnen helpen

Jesse Klaver en de andere kandidaat-Kamerleden

Vroeger begreep ik het niet goed. Als mijn moeder zich keerde tegen traditionele rolpatronen. Ik dacht: als vrouwen hun leven echt anders willen leiden, dan doen ze dat toch gewoon? Totdat ik ouder werd. Ik zag getalenteerde vrouwen achterblijven, ergens op hun weg naar de top, en ik zag middelmatige mannen toch naar boven komen.

EU-landen durven macht energiegiganten niet te breken

GroenLinks heeft vandaag tegen een fors deel van het derde energiepakket gestemd. De nieuwe regelgeving over de interne markt voor energie bevat weliswaar stappen vooruit, maar het helpt ons niet om de marktdominantie van grote energiegiganten te breken. Voor GroenLinks gaf uiteindelijk de onwil van energieministers om productie van energie en het beheer van de netwerken uit elkaar te trekken, de doorslag.

GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg: “Grote energiebedrijven hebben niet alleen de energiemarkt in handen, maar blijkbaar hebben ze ook de energieministers in hun zak. Energiegiganten maken het kleine, innovatieve energieproducenten vaak lastig om hun groene energie aan het net te leveren. Daar moet een einde aan komen en daarom hadden wij strikte splitsing van productie en netwerkbeheer voorgesteld.”

Groene fractie voorkomt aanvulling pensioenfonds uit publiek geld

Vandaag heeft het Europees Parlement op voorstel van de Groene fractie verklaart dat zij "onder geen enkele voorwaarde extra begrotingsgeld ter beschikking zal stellen" om verliezen van het aanvullend pensioenfonds voor Europarlementariërs te compenseren. Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) is blij dat het parlement de Groene fractie hierin volgt.

"Mensen moeten er op kunnen vertrouwen dat wij verstandig met geld omgaan en daarbij steeds het publiek belang voorop stellen", stelt Kathalijne Buitenweg. "We moeten voorkomen dat een stereotype beeld bevestigd wordt van graaiende parlementariërs. Het Vrijwillig Pensioenfonds deugt niet, alleen het bestaan al niet. Ik krijg gewoon een nationaal pensioen, en het is raar dat ik dan nóg een extraatje voor mijn oude dag zou kunnen krijgen uit de Europese pot. Da´s twee keer pensioen voor 1 keer werken. Dat besef begint hier ook door te dringen, en daarom moeten vanaf deze zomer geen nieuwe deelnemers meer worden toegelaten."

Buitenweg lanceert website Geen gezeik, iedereen gelijk

Vandaag lanceert GroenLinks Europa www.geengezeikiedereengelijk.nl, een initiatief van GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg. Tegelijkertijd publiceert het Europees Agentschap voor de Grondrechten vandaag een onderzoeksrapport over racisme.

De website legt aan de hand van filmpjes uit wat de Europese anti-discriminatiewetgeving voor verschil maakt voor mensen. In de filmpjes worden mensen gediscrimineerd op grond van handicap, sekse, seksuele voorkeur, religie en ras. SuperKathalijne schiet hen te hulp met de nieuwe regelgeving op grond waarvan ze gelijk behandeld moeten worden.

Meerderheid voor GroenLinks-rapport over Europese aanpak discriminatie

Het Europees Parlement stemde vandaag voor het voorstel van GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg om discriminatie op basis van seksuele oriëntatie, handicap, leeftijd en religie buiten de arbeidsmarkt in Europa te verbieden. Buitenweg is ontzettend blij en ziet dit als een kroon op haar werk van de afgelopen 10 jaar.

Homofobie in Europa schokkend wijdverbreid

GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg reageert geschokt op de uitkomst van het onderzoek naar homofobie en discriminatie dat het Bureau van de Europese Unie voor de Grondrechten vandaag presenteerde. Het lastig vallen, pesten, discrimineren en zelf het aanvallen van homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders komt overal in de Europese Unie voor volgens het rapport. Vooral in Oost-Europese landen worden organisaties voor homorechten flink tegengewerkt door bevolking, kerk en politici.

Aanleiding van het onderzoek was een wetsvoorstel dat de Poolse minister van Onderwijs wilde introduceren in 2007 om 'homoseksuele propaganda' op scholen te verbieden. Openlijk homoseksuele docenten zouden dan in Polen ontslagen kunnen worden. Kathalijne Buitenweg heeft daarna verzocht om dit onderzoek te doen naar homofobie in de EU.