Nieuws van Mariko Peters

GroenLinks dient initiatiefwetsvoorstel nieuwe WOB in

De huidige Wet op de Openbaarheid van Bestuur (WOB) is verouderd en met de input van burgers kan een nieuwe WOB de huidige tijdsgeest wél weerspiegelen. Dit is de stelling van Tweede Kamerlid Mariko Peters. Zij kreeg via internet van veel Nederlanders suggesties voor haar voorstel voor een nieuwe wetstekst. Peters diende het initiatiefwetsvoorstel voor de nieuwe WOB vandaag in de Tweede Kamer in: “Dit is een heuglijk moment op mijn laatste actie dag als Kamerlid. De burger is gehoord, en we kunnen met dit initiatief grote winst behalen voor de openbaarheid van informatie.”

Kamer steunt GroenLinks-motie voor lage btw-tarieven op digitale boeken en kranten

De btw-tarieven voor e-books en digitale kranten moeten omlaag van 19 naar 6 procent. De Tweede Kamer heeft vanochtend een GroenLinks-motie aangenomen, die het kabinet oproept zich hier in Europa sterk voor te maken. Indiener Mariko Pieters: “Het is mij al lange tijd een doorn in het oog dat kranten en boeken van papier in het lage btw-tarief vallen, terwijl over digitale versies het hoge tarief betaald moet worden. Dat ouderwetse onderscheid is niet meer houdbaar. Fijn dat sinds vandaag een Kamermeerderheid dit standpunt deelt.”

GroenLinks wil extra advies Raad voor Cultuur

Tweede Kamerlid Mariko Peters is ontevreden met de weeffouten in het advies van de Raad voor Cultuur, dat donderdag in de Tweede Kamer besproken wordt. Peters wil nog voor Prinsjesdag een aanvullend advies van de Raad. De conclusies over de opdracht van het kabinet liegen er niet om. Peters vindt dat de Raad een te rigide en gebrekkige opdracht meekreeg en daarom teveel afbreekt. Peters pleit voor meer maatwerk en meer oog voor de verscheidenheid van het cultuuraanbod.

De WOB gaat op de schop!

GroenLinks Tweede Kamerlid Mariko Peters presenteert vandaag haar Wob initiatiefwetsvoorstel om de openbaarheid van bestuur en vrijheid van informatie te verruimen. De Wob gaat op de schop! De huidige Wob kent veel mankementen. Veel onvoorzichtig bestuurlijk handelen en bestedingen blijft oncontroleerbaar doordat informatie uit de openbaarheid wordt gehouden, zoals bij mislukte ict-projecten als de databank vingerafdrukken of grote infrastructurele werken als de HSL.

Opbouw nieuwe Wob wet

Uitgangspunt van de nieuwe Wob wet is dat toegang tot overheidsinformatie een recht is en transparantie een plicht. Het bereik van de openbaarheid geldt op uitvoering van alle publieke taken en besteding van publieke middelen. De informatiehuishouding van de overheid is op orde, digitaal toegankelijk en geschikt voor hergebruik. Data van de overheid zijn ongecensureerde open data, met uitzondering van persoonsgegevens en een beperkter aantal, strikter geformuleerde internationaal erkende uitzonderingsgronden. Een onafhankelijke waakhond, de informatiecommissaris, controleert en jaagt aan. De wet is als volgt opgebouwd:

Prijsvraag Preambule

Ieder wetsvoorstel heeft een preambule nodig. Mariko Peters zou graag zien dat dit een wervende burger-preambule wordt. Peters wil breken met de gewoonte dat preambules onleesbaar en ambtelijk juridisch zijn. Daarom schrijft ze een prijsvraag uit. We vragen iedereen mee te doen met de prijsvraag voor een mooie, leesbare en vormgevende preambule die de idealen van de open samenleving verwoordt.