Nieuws van webteam

Algemene Beschouwingen door GroenLinks-ogen

Op 25 en 26 september debatteren de fractievoorzitters in de Tweede Kamer met premier Rutte over de begroting voor 2014. Het VVD-PvdA-kabinet stelt ingrijpende bezuinigingen voor. GroenLinks denkt dat het anders en beter kan: meer banen en minder bezuinigen. Meer aandacht voor werk, zorg en schone energie. Dat staat ook in onze 'tegenbegroting'. Volg het debat in de Tweede Kamer (de Algemene Politieke Beschouwingen) door de ogen van onze GroenLinks-politici in ons 'Live Blog'.

Belofte maakt schuld: het buitenschuldbeleid moet worden verruimd

GroenLinks wil dat het buitenschuldbeleid zo snel mogelijk wordt verruimd. Het huidige buitenschuldbeleid werkt in de praktijk onvoldoende. Daardoor krijgen regelmatig asielzoekers die buiten hun schuld niet zelfstandig uit Nederland kunnen vertrekken ten onrechte geen verblijfsvergunning. GroenLinks pleit er daarom voor dat het kabinet het buitenschuldbeleid weer humaan en rechtvaardig maakt.

Gezocht: kandidaat-Europarlementariërs

Denk jij dat je een uitstekende Europarlementariër bent? Meld je dan aan bij de kandidatencommissie Europa. Het congres kiest de kandidaten in december, de Europese verkiezingen vinden plaats op donderdag 22 mei 2014.

Kandidaten voor het lijsttrekkerschap worden gekozen door de leden van GroenLinks via een referendum. Dit referendum vindt in september plaats. De kandidaatstelling voor de lijsttrekkerskandidaten sluit op 18 augustus. Meer informatie.

DWARS start traject voor jonge kandidaten voor de gemeenteraad

In 2014 wil GroenLinks het vertrouwen van de kiezer terugwinnen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Daar zijn goede kandidaten voor nodig met idealen en ambitie. DWARS, GroenLinkse jongeren wil jonge kandidaten helpen de gemeenteraad in te gaan. Daarvoor zijn we nu op zoek naar geschikte kandidaten. Wil jij in je directe omgeving aan de slag met je idealen? Dan zijn we naar jou op zoek.

80.000 meldingen over vuurwerkoverlast

In de afgelopen tien dagen zijn er ruim 80.000 meldingen van overlast door vuurwerk binnengekomen op het meldpunt www.vuurwerkoverlast.nl. Het meldpunt is een initiatief van vijftien lokale GroenLinks-fracties.

Meer dan de helft van de meldingen gaat over de overlast door harde knallen. Al dagen voor Oud en Nieuw werden mensen daardoor 's nachts uit hun slaap gehouden. Na de start van de vuurwerkverkoop nam het aantal klachten over vuurwerkoverlast explosief toe. Zaterdag en zondag werd in heel Nederland massaal te vroeg vuurwerk afgestoken.