Nieuws gefilterd op werkgelegenheid

Reactie GroenLinks op kabinetsplannen zzp'ers

Foto: timmerman

De kabinetsreactie op het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) zzp laat zien dat de coalitiepartijen elkaar minder gunnen en ze ondanks de vele maanden overleg – het onderzoek was al in april klaar – er niet uit zijn gekomen. Vrijwel alle maatregelen in de reactie van het kabinet waren al beleid. Het gevolg is een zwabberbeleid en helaas wijst alles erop dat dit vooral ten koste zal gaan van zekerheden van werkenden en de overheidsfinanciën.

Regel loondoorbetaling bij ziekte collectief

GroenLinks-Tweede Kamerlid Linda Voortman pleit voor een verplichte publieke regeling voor kleine bedrijven voor de loondoorbetaling bij ziekte. Dat zal zij vanmiddag zeggen in het Kamerdebat daarover. Nu zijn individuele werkgevers twee jaar lang verantwoordelijk voor de doorbetaling bij ziekte.

Laat mensen bijverdienen naast bijstandsuitkering

Bram van Ojik presenteert een manifest voor een sociale bijstand in Nijmegen

Staatssecretaris Klijnsma moet gemeenten de ruimte geven om lokaal te kiezen voor een socialere invulling van de bijstand. Dat schrijft GroenLinks-leider Bram van Ojik samen met de fractievoorzitters van GroenLinks uit Amsterdam, Utrecht, Groningen en Nijmegen in het manifest Een sociale bijstand: wel bijverdienen, geen verplichtingen. Het manifest wordt vandaag door Van Ojik gepresenteerd op campagne in Nijmegen, in aanwezigheid van raadsleden uit het hele land.