Kernenergie

GroenLinks is tegen kernenergie. Daarom sluiten we de kerncentrale in Borssele en openen we geen nieuwe kerncentrales.

De kans op ongelukken met kerncentrales is misschien klein, maar als het gebeurt heeft zo’n ongeluk enorme gevolgen. Daarnaast zorgt kernenergie voor giftig radioactief afval. Bovendien drukt kernenergie duurzame stroom van de markt. Elke euro die we uitgeven aan kernenergie kunnen we niet meer investeren in wind- en zonnestroom of het gebruik van aardwarmte. En dat is zonde, want hoewel de wind blijft waaien en de zon blijft schijnen, raakt uranium onherroepelijk op.

Protest in het Europarlement tegen kernenergie

Kernafval

Er is nog geen begin van een oplossing voor giftig kernafval, dat honderdduizenden jaren radioactief blijft. Terecht wil geen enkele provincie in ons land het spul opslaan. In Duitsland liggen de vaten in zoutmijnen te roesten en te lekken. Geen enkele verzekering dekt dat soort schade, dus de Duitse belastingbetaler draait voor de miljardenschade op.

GroenLinks wil de problemen rond radioactief afval niet doorschuiven naar de volgende generaties – we moeten nu stoppen met de productie van kernafval door het sluiten van kerncentrales. De kosten voor het omgaan met kernafval moeten gedekt worden door de producenten van het afval.

Kosten

Kernenergie is peperduur en wordt steeds maar duurder. Alle kerncentrales krijgen financiële steun van overheden, omdat ze te duur zijn voor ondernemers zelf. De Nederlandse economie schiet weinig op met nieuwe kerncentrales, want het zijn buitenlandse bedrijven die ze bouwen.

Een kerncentrale kost tussen de 4,5 en 6 miljard euro. Zulke bedragen kunnen we beter investeren in energiebesparing en schone energie. Wind- en zonne-energie leveren meer stroom op, scheppen meer banen en geven ons een schoner milieu.

Risico

Kernrampen zoals in 2011 in Japan laten op tragische wijze zien dat er veiligheidsrisico’s aan kernenergie kleven. Ook de kerncentrales van Doel en Tihange, vlak over de grens, zijn continu in het nieuws met problemen. De kans op een ongeluk is relatief klein, maar als het mis gaat zijn de gevolgen niet te overzien. Daarom pleit GroenLinks, samen met groene partijen uit Duitsland, België en Frankrijk, voor inspraak van bewoners van de grensregio in scherpere veiligheidseisen en –inspecties voor de kerncentrales.

Borssele

Het is goed dat de bouw van een tweede kerncentrale in Borssele niet doorgaat. De acties van GroenLinks, groene burgers en de milieubeweging zijn effectief geweest. Als het aan GroenLinks ligt gaat ook de bestaande centrale in Borssele zo snel mogelijk dicht.

Europa

In Europa strijdt GroenLinks voor een verbod op het subsidiëren van kerncentrales. Dan wordt er geen nieuwe kerncentrale meer gebouwd. Slim omgaan met energie en werk maken van meer groene energie - dat zijn de echte antwoorden voor de toekomst.