Wiebes neemt verkeerde afslag met fiscaal autobeleid

GroenLinks stemt vandaag tegen de Autobrief II, waarin het kabinet ingrijpende wijzigingen voor het fiscale autobeleid voorstelt. Deze maatregelen pakken slecht uit voor het milieu. Ze leiden tot meer klimaatschade en doen nauwelijks iets aan ongezonde roetuitstoot door oudere dieselvoertuigen. Senator Marijke Vos noemde het lachwekkend dat deze Autobrief mede tot doel heeft een wezenlijke bijdrage te leveren aan verbetering van de luchtkwaliteit en behalen van de klimaatdoelen. De Autobrief zorgt er namelijk voor dat zuinige auto’s duurder worden, en zware, vervuilende auto’s juist goedkoper. Dit is VVD autobeleid, met steun van de PvdA.

In strijd met klimaatafspraken en vonnis
Marijke Vos begrijpt niet hoe staatssecretaris dit vervuilende beleid kan voorstellen, terwijl de gevolgen van de klimaatverandering in Nederland en mondiaal steeds zichtbaarder worden in ons dagelijks leven. Het beleid staat ook haaks op de klimaatafspraken in Parijs en het vonnis van de rechter dat Nederland te weinig doet aan tegengaan van de opwarming van het klimaat.

Vervuilende auto's goedkoper
Staatssecretaris Wiebes gaat stimuleringsgeld inzetten om vervuilende auto's goedkoper te maken: motorrijtuigenbelasting en BPM (aanschafbelasting) gaan omlaag. Ook de bijtelling voor onzuinige auto's gaat omlaag, terwijl zuinige auto's een hogere bijtelling krijgen.
Het voorgestelde beleid leidt ertoe dat een Porsche Cayenne (CO2 215gr/km) ruim € 3.000 goedkoper wordt in de aanschaf en een hybride Toyota Prius (CO2 49 gr/km) juist € 2.400 duurder. Oudere, vuile dieselauto's, met veel schadelijke roetuitstoot, worden nauwelijks aangepakt.

Groen fiscaal autobeleid
GroenLinks pleit voor een groen fiscaal autobeleid. De motorrijtuigenbelasting gaat daarin niet voor alle auto's omlaag, maar gedifferentieerd op basis van gewicht. Zolang we nog in een overgangsfase zitten, moeten niet alleen volledig elektrische, maar ook andere zeer zuinige auto’s fiscaal gesteund worden, zoals zeer zuinige 'plug-in-hybride' auto's en zeer zuinige elektrische auto's met een klein hulpmotortje. Ook zou Nederland andere Europese landen moeten volgen in het maken van een stimuleringsregeling voor particuliere elektrische rijders.