“ Met lef geloven in mensen. ”

Van Adana naar het Binnenhof

Nevin is geboren op 20 maart 1960 in Turkije. Haar vader kwam als arbeidsmigrant naar Amsterdam om te werken in de scheepsbouw. Nevin was twaalf toen ze samen met haar moeder door een gezinshereniging naar Nederland kwam. Al snel verhuisden ze naar de Indische buurt in Amsterdam. Studeren was haar ambitie, maar dat bleek toch lastig in een groot gezin met kleine kinderen. Er moest brood op de plank en studeren had geen prioriteit. Ze gaf niet op en startte later met een hbo-opleiding. In de avonduren maakte ze haar studie sociologie aan de Universiteit van Amsterdam af. Ze was voorzitter Ondernemingsraad en raakte gefascineerd over arbeidsverhoudingen, het was een logische stap om voor FNV, als vakbondsbestuurder dagelijks, te werken aan belangenbehartiging van werknemers. Ze deed ook internationale vertegenwoordiging van FNV vervoer bij ITF. Nevin werkt vanaf 2010 als stadsdeelbestuurder in Amsterdam Oost, waar zij als twaalfjarige voor het eerst in Nederland kwam wonen.

Hier sta ik voor

Mensen met dezelfde talenten moeten dezelfde kansen krijgen. Daarom vecht Nevin voor  gelijke kansen. Ze staat pal voor haar idealen, heeft een schat aan ervaring opgebouwd, werkt zorgvuldig en hard. Nevin zoekt altijd de verbinding, waarbij ze laat zien waar GroenLinks voor staat. Buurtbewoners ervaren haar als een erg toegankelijke bestuurder die vrouwen, homoseksuelen én jongeren weet te empoweren.

Wetenswaardigheden

Nevin maakt in 2006 al tijdelijk deel uit van de Tweede Kamerfractie. Met haar huidige bestuurservaring wil ze graag haar comeback maken. In Amsterdam Oost had ze het lef om als bestuurder diverse buurthuizen terug in beheer van de bewoners te brengen. Ze gelooft in mede-eigenaarschap van burgers, “wat in Oost kan, kan ook in Den Haag”.

In haar vrije tijd is ze betrokken bij verschillende maatschappelijke organisaties en initiatieven. Zo stond ze op de eerste Turkse boot op de Gaypride in Amsterdam en nam ze vorige zomer deel aan Pride Istanbul.

In de Tweede Kamer houdt Nevin zich bezig met:

• Binnenlandse Zaken
GroenLinks-politici Nevin, Kim en Kathalijne doen mee aan de Women's March in Amsterdam.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.