Landelijk Bureau

Het Landelijk Bureau is de spin in het web van de organisatie van GroenLinks.

Ledendag 2013
Ook de succesvolle ledendag in het Tweede Kamergebouw (september 2013) werd door het Landelijk Bureau georganiseerd

Het Landelijk Bureau van GroenLinks in Utrecht opereert in opdracht van het partijbestuur. Het ondersteunt het partijbestuur en de besturen en politici van GroenLinks in gemeenten, provincies, Eerste en Tweede Kamer en het Europees Parlement. Het bureau verzorgt verder de administratie van de Vereniging GroenLinks, organiseert campagnes en activiteiten die behoren tot de partijdemocratie, zoals congressen en referenda, en verzorgt de communicatie met leden en sympathisanten.

Het partijbestuur, gekozen door het ledencongres, is verantwoordelijk voor de organisatie van de partij en wordt daarbij ondersteund door het Landelijk Bureau.

Het Landelijk Bureau is gevestigd in Utrecht en er werken 27 (parttime) medewerkers, 15 oproepkrachten en 15 vrijwilligers. De organisatie wordt geleid door een directeur, en bestaat uit de volgende onderdelen:

• Partij en Communicatie: bestuursondersteuning, politiek personeelsbeleid, trainingen, coƶrdinatie landelijke campagnes, acties en evenementen van GroenLinks, zowel online als offline, ondersteuning lokale afdelingen (fracties, wethouders en besturen) bij hun activiteiten via een extranetsite. Verder verzorgt de afdeling het GroenLinks Magazine, nieuwsbrieven en mailings;

• Administratie: ledenadministratie en financiĆ«n; en

• Staf: Office en Facility, ICT en Personeel & Organisatie

We delen ons pand in Utrecht met wetenschappelijk bureau De Helling en de jongerenorganisatie DWARS.