Sophie Schers (34)

Advies van de kandidatencommissie: "Sophie Schers (34) treedt buiten de gebaande paden. Als boegbeeld van de transgenderbeweging wil ze ook anderen stimuleren om zichzelf te zijn. Ze is actief voor FemNet. Emancipatie en tegengaan van discriminatie zijn haar politieke drijfveren. Sophie studeerde ontwikkelingsstudies en werkt voor de stichting Transgender Netwerk Nederland. Bij de Utrechtse Statenverkiezingen voerde ze een wervende campagne voor GroenLinks."

‘Vanuit de uitzondering komt de verandering!’ Dat idee staat centraal in mijn politieke strijd.

Sophie Schers

Een leven buiten gebaande paden

Sophie Schers, transgender activiste en feministe, trad buiten de gebaande paden om zichzelf te kunnen zijn. De echte strijd begon daarna pas. Na haar studie Ontwikkelingsstudies zette zij zich onverminderd in voor de transgenderemancipatie: als beleidsmedewerker bij Transgender Netwerk Nederland, in de landelijke media en lokaal bij Utrecht Gender Divers. Dat zij haar strijd voor verandering nu een nieuwe dimensie wil geven, kwam voor haar omgeving niet als een verrassing. In 2014 trad zij toe tot het bestuur van FemNet en stond zij al kandidaat voor de Utrechtse Provinciale Staten.

Hier staat Sophie voor

Wanneer je de uitzondering bent, val je vaak buiten de regels. Sophie wil die regels veranderen zodat ze er ook voor jóu zijn. Haar strijdpunten: rechtvaardigheid voor álle mensen en solidariteit met huidige en toekomstige generaties. Mensenrechten gaan daarom boven economische groei. Onze gezondheid en het klimaat gaan vóór de praatjes van lobbyisten. Niemand hoeft zich in te vechten, omdat uitsluiting uitgesloten is. Daar strijdt Sophie voor, net zo onverzettelijk en vastberaden als toen zij de gebaande paden verliet om voor zichzelf op te komen.

Wetenswaardigheden

Sophie is de eerste transvrouw die bij Tweede Kamerverkiezingen voor GroenLinks kandidaat staat. In 2014 vertelde zij over haar lange weg om zichzelf te zijn in het tv-programma ‘Hij is een zij’. De van origine Limburgse Sophie woont in Utrecht samen met haar vrouw en hun kat.

Kandidatenlijst Tweede Kamer

De andere kandidaten