Stage Tweede Kamerfractie

Heb jij interesse in politiek en ben je op zoek naar een uitdagende stage in het hart van de politiek? De Tweede Kamerfractie van GroenLinks is op zoek naar stagiaires! (m/v)

GroenLinks is een progressieve politieke partij die staat voor groen en sociaal beleid. De Tweede Kamerfractie bestaat uit 14 Tweede Kamerleden die worden ondersteund door beleidsmedewerkers en stagiaires. De GroenLinks fractie biedt studenten de mogelijkheid om ervaring op te doen met beleidsondersteuning in de politiek. Met ingang van september 2018 is er ruimte voor stagiaires in al onze clusters. Deze zijn verdeeld in; ‘verzorgingsstaat’, ‘duurzaamheid’ en ‘internationaal/rechtstaat’.

Wat ga je doen?

Deze stage bestaat uit het ondersteunen van Tweede Kamerleden en de medewerkers van de GroenLinks fractie op de diverse beleidsterreinen. Je helpt bij het inhoudelijk voorbereiden van debatten, het opstellen van beleidsnotities en andere veel voorkomende werkzaamheden. Daarnaast zorg je ervoor dat de fractie (Kamerleden en medewerkers) een beeld heeft van wat er in de samenleving leeft op jouw beleidsterreinen. Je pikt signalen op, vraagt aandacht voor misstanden en zet signalen om in beleidsvoorstellen of Kamervragen.

Wat wordt van je verwacht?

Je bent een enthousiaste en proactieve student op HBO- of academisch niveau. Je hebt kennis en interesse in maatschappelijke en actuele vraagstukken en hebt affiniteit met politiek. Je kunt goed analyseren en bent in staat om complexe informatie te vertalen naar concrete voorstellen en standpunten. Je beschikt over een uitstekende schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheid en je kunt zorgvuldig en zelfstandig werken. Je volgt de politiek op de voet en kunt je vinden in de standpunten van GroenLinks.

Wat biedt GroenLinks?

GroenLinks biedt de mogelijkheid om in een dynamische werkomgeving politieke werkervaring op te doen. Je leert van dichtbij hoe het politieke proces werkt. Je ontvangt training, begeleiding en een stagevergoeding. De stage is voor 32 uur per week en voor de duur van tenminste 5 maanden.

Praktische informatie

Je kunt reageren door voor 28 mei a.s. een beknopte motivatiebrief en een CV te sturen aan: GroenLinks Tweede Kamerfractie, t.a.v. Ria Bron (r.bron@tweedekamer.nl).