Een raadsdebat in twee termijnen

(Met dank aan Anita de Jong, afdeling Haarlem)

Behandeling van het Initiatiefvoorstel “Gratis Parkeren”,

ingediend door de fractie Leefbaar Achterduin.

Algemene informatie

Parkeertarieven

De stad Achterduin vervult een belangrijke regiofunctie. Als centrumstad voor allerlei voorzieningen en als koopstad, vanwege het goede en gevarieerde winkelaanbod. Het historische centrum trekt jaarlijks veel bezoekers.

De stad heeft wel een aantal parkeergarages, met een gemiddelde bezettingsgraad van 40%, maar met name op koopavonden en -zondagen en op zaterdag is het een komen en gaan van auto’s op zoek naar een parkeerplaats.

Er gaan geluiden op om een extra parkeergarage bij te bouwen om deze piekbelasting op te vangen.

De oppositiepartij Leefbaar Achterduin is met het initiatiefvoorstel gekomen om één dag gratis parkeren in te voeren, bijvoorbeeld op maandag of op woensdag. Op die manier denkt Leefbaar de bezoekersstroom aan de stad beter te kunnen spreiden, en dan is de bouw van een dure parkeergarage niet meer nodig. Zo zou er ook meer geld vrijgemaakt kunnen worden voor P&R en beter Openbaar Vervoer.

Vier partijen in de raad

• Leefbaar Achterduin (oppositie) 3 zetels
  • Democraten Achterduin (coalitie) 4 zetels
  • Ouderen Partij (oppositie) 3 zetels
  • Partij v.d. Burgers (coalitie) 4 zetels

Extra informatie over de partijen.

Spelregels

• De avond begint echt om 19.30 uur!
  • De fracties worden ingedeeld en iedere fractie krijgt vooraf aan de vergadering het standpunt dat zij tijdens het debat gaan innemen. Dan krijgen jullie de tijd (ongeveer 40 á 50 minuten) om met je fractie dit debat voor te bereiden.
  • Elke partij heeft een woordvoerder voor de eerste termijn en een andere woordvoerder voor de tweede termijn. Dus afstemming vooraf is belangrijk . Welke argumenten geef je weg en welke hou je achter de hand.
  • In de eerste termijn mogen de andere partijen interrumperen door o.a. verduidelijkende vragen te stellen. Dit is de taak van het derde lid van de fractie. Goed opletten dus!
  • Leefbaar Achterduin krijgt als eerste het woord als indiener van het initiatiefvoorstel. Deze partij is natuurlijk voor het voorstel en verdedigt dit met argumenten.
  • (In de regel is dit niet het geval want meestal is het het college dat een voorstel aan de raad voorlegt. De wethouder krijgt echter pas dan het woord als de raadsleden in de eerste termijn hebben gereageerd.)
  • Ook in de tweede termijn krijgt Leefbaar Achterduin als eerste het woord m.n. om te reageren op wat de andere partijen in eerste instantie hebben gezegd. Daarna komen de andere partijen aan bod en geven zij hun definitieve oordeel.
  • Tot slot gaat de voorzitter over tot hoofdelijke stemming.
  • Het is mogelijk om de vergadering te schorsen en/of moties en amendementen in te dienen. Maar maak er geen (belachelijke) vertoning van. Het moet wel ergens op slaan.

Veel succes en plezier!