GroenLinks zet zich in voor een beter Europa:

• Een Europa waarin er echt iets gebeurt in de strijd tegen klimaatverandering. Mooie woorden horen we al genoeg. Juist nu moeten we investeren in schone energie. Dan helpen we het klimaat én de economie.
  • Een Europa dat de crisis aanpakt door groene banen te creëren. Bijvoorbeeld door te kiezen voor isolatie van gebouwen, duurzame productie en elektrische auto's op groene stroom.
  • Een Europa dat opkomt voor gelijke kansen voor iedereen. Ongeacht waar je vandaan komt, wat je huidskleur is, waar je in gelooft, wat je te besteden hebt, van wie je houdt en of je wel of geen beperking hebt. We willen werk, onderwijs en voedsel eerlijk delen: ver weg en dichtbij.
Bas Eickhout, Tineke Strik, Kim van Sparrentak

Meld je aan voor onze EuropaUpdate

Nederlanders willen dat Europa eerlijker en groener wordt. Wij houden je met nieuws en achtergronden op de hoogte van de ontwikkelingen in de Europese politiek.

Geen spam, wel updates van onze Europarlementariërs Bas Eickhout, Tineke Strik en Kim van Sparrentak. Afmelden kan altijd.

Europese Groene fractie

De Europarlementariërs van GroenLinks maken deel uit van de Groenen/EVA-fractie in het Europees Parlement. Fractievorming in het Europees Parlement gebeurt niet op basis van nationaliteit, maar op basis van politieke verwantschap. De Groenen/EVA bezet 68 van de 750 zetels en is hiermee de vijfde fractie in het Europees Parlement. De (Franstalige) Belg Philippe Lamberts en de Duitse Ska Keller zijn duo-voorzitter van de Groenen/EVA-fractie in het Europees Parlement.

Kijktip: Groene Europarlementariërs werken aan betere Europese wetgeving (Het proces van Europese wetgeving uitgelegd in een duidelijke video.)

Europese Groene Partij

GroenLinks is als partij lid van de Europese Groene Partij (EGP), een samenwerkingsverband van groene partijen uit heel Europa. De aangesloten partijen werken gezamenlijke standpunten uit, organiseren grensoverschrijdende acties, leren van elkaars ervaringen en ondersteunen jonge groene partijen zoals die op de Balkan. Bij de Europese verkiezingen trekken de groene partijen van de EU-landen naar de stembus met een gezamenlijk manifest en een gecoördineerde campagne. GroenLinks is één van de drijvende krachten achter de groene samenwerking in Europa.

GroenLinks onderschrijft het handvest van de Europese Groenen.

European Greens