Verkiezingscongres 17 december

GroenLinks houdt haar grootste congres ooit. Een belangrijke tussenstop op weg naar de Tweede Kamerverkiezingen. Kom ook naar Utrecht op 17 december!

Congres 23 april 2016 in de Rijtuigenloods in Amersfoort

Aanmelden kan nu via het aanmeldformulier. Ben je geen lid van GroenLinks maar wel nieuwsgierig? Welkom! Het congres is er voor leden én sympathisanten van GroenLinks. Een uitgelezen manier om de partij (beter) te leren kennen, de sfeer te proeven en GroenLinks te steunen richting de verkiezingen.

Het congres is voor iedereen een manier om elkaar te ontmoeten, meer te weten te komen over de partij en mee te discussiëren over allerlei onderwerpen. En voor leden een kans om hun mening te laten horen, door te stemmen over diverse zaken rond vereniging, partij en programma.

Met de speeches van Jesse en diverse prominenten van binnen en buiten de partij belooft het een inspirerende dag te worden die een grote rol gaat spelen in onze campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen. Kortom: daar wil je bij zijn!

Programma

Op de agenda staan onder andere speeches van Jesse Klaver, de partijvoorzitter en een aantal prominente gasten.

Het verkiezingsprogramma wordt besproken en vastgesteld, we kiezen een nieuwe Toezichtraad en we benoemen leden van een aantal commissies. Ook is er een voorstel tot wijziging van de Statuten en het Huishoudelijk Reglement. Het gaat hier om een beperkt aantal, voornamelijk technische zaken. Daarnaast is er natuurlijk ruimte voor moties en zullen partijbestuur en fracties zich verantwoorden voor hun activiteiten van het afgelopen jaar.

Kijk hier voor de volledige concept-agenda.

Praktisch

Het congres vindt plaats op zaterdag 17 december in de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Een prachtige, industriële locatie met veel uitstraling. De Werkspoorkathedraal is goed bereikbaar met het openbaar vervoer; via Station Utrecht  Zuilen (10 min lopen)  via een bus vanaf Utrecht CS of met een (OV)-fiets (10-15 minuten fietsen vanaf Utrecht CS). Voor wie dat wil zijn er ook parkeerplaatsen beschikbaar.

Kijk hier voor de routebeschrijving.

Het congres begint om 10 uur; vanaf 9 uur gaan de deuren van de Werkspoorkathedraal open voor de bezoekers.

Je kunt zelf kiezen of je wilt deelnemen aan de lunch. De lunch is geheel biologisch en vegetarisch en bestaat uit diverse goed belegde broodjes, een drankje en fruit. De kosten hiervoor zijn 15 euro. Dat zijn ook de daadwerkelijke kosten van de cateraar, die daarvan niet alleen de lunch zelf maar ook de mensen die het klaarmaken, serveren en opruimen betaalt. Er zullen ook losse broodjes en andere heerlijkheden verkocht worden. De Werkspoorkathedraal ligt niet in het centrum van Utrecht, dus om buiten de deur te lunchen moet je een stukje lopen of fietsen. Je mag natuurlijk ook zelf een lunch meenemen!

We sluiten de dag af met een borrel. Voor de borrel, en voor koffie, thee en andere dranken kun je ter plekke munten kopen.

De locatie is goed toegankelijk voor mindervaliden. Heb je ergens hulp bij nodig om het congres goed te kunnen volgen of bijwonen? Wij kunnen zorgen voor ondersteuning, begeleiding en voorzieningen als we hiervan tijdig op de hoogte zijn. Laat ons weten wat we voor je kunnen doen (dat kan via het aanmeldformulier).

In het aanmeldformulier krijg je een vraag over een vrijwillige bijdrage. Dit is voor ons een belangrijke factor om het congres mogelijk te maken. Je beslist zelf of en hoeveel je wilt bijdragen. Hier lees je meer over waarom we het vragen en hoe de kosten van het congres zijn opgebouwd.

Voorafgaand aan het eigenlijke congres is er de introductie voor nieuwe congresbezoekers. In een klein half uurtje wordt uit de doeken gedaan hoe het congres werkt, wie de spelers zijn, hoe je je invloed kunt laten gelden en wat de belangrijkste onderwerpen zijn. Deze intro begint om 9.20 uur. In het aanmeldformulier kun je aangeven of je wilt deelnemen.

Meer informatie over de onderwerpen op de agenda

Alle stukken die worden besproken worden gepubliceerd in de congreskrant en de dagkrant.

De congreskrant bevat alle stukken die ruim vooraf online beschikbaar zijn: alle amendementen op het verkiezingsprogramma, voordrachten voor de invulling van vacatures in commissies, een voordracht voor de Toezichtraad en de verantwoordingen. De congreskrant is twee weken voor het congres beschikbaar. Je ontvangt een mail als de congreskrant online staat (als je dat liever wilt: bij aanmelding kun je aangeven dat je de congreskrant op papier thuis wenst te ontvangen).

De dagkrant is op de ochtend van het congres ter plekke verkrijgbaar, en enkele dagen eerder online. Deze bevat praktische zaken, alle moties en eventuele errata op andere stukken.

We behandelen het verkiezingsprogramma van GroenLinks voor de Tweede Kamerverkiezingen. Leden konden tot en met 5 oktober daar amendementen op indienen. Op het congres worden de amendementen besproken en wordt er over gestemd.

Moties zijn oproepen aan een bestuur of fractie. Moties kunnen worden ingediend door minimaal 15 leden. Hier lees je daar meer over.

De verantwoordingen van het Partijbestuur, de Toezichtraad, de fracties van de Eerste en Tweede Kamer, van het Europees Parlement en van delegatie naar de Europese Groene Partij zullen worden gepubliceerd in de congreskrant.  Als je vragen wilt stellen over de verantwoordingen kun je daarvoor terecht in de sessies in de pauze.

We verkiezen een nieuwe Toezichtraad. De interne kandidatencommissie zal daarvoor een voordracht doen. Deze zal worden gepubliceerd in de congreskrant.

Het partijbestuur zal voordrachten doen voor nieuwe leden van het congrespresidium, de referendumcommissie, de interne kandidatencommissie en de geschillencommissie. En ook die staan straks in de congreskrant.