Het huidige huishoudelijk reglement en de statuten vind je hier.

VOORSTELLEN VOOR AANPASSING HUISHOUDELIJK REGLEMENT

Voorgesteld door het congrespresidium van GroenLinks

Het congrespresidium heeft op basis van hun ervaring met het organiseren van ons congres aan het partijbestuur gevraagd een aantal wijzigingsvoorstellen voor het huishoudelijk reglement in stemming te brengen. De volgende HR-wijzigingen worden op verzoek van het congrespresidium door het partijbestuur voorgelegd aan de leden van het congres.

Artikel 1 lid 5
Huidige tekst:
Het congrespresidium kan een dag organiseren om de ingediende amendementen te bespreken.

Wijzigingsvoorstel:
‘dag’ vervangen door ‘bijeenkomst’.

Nieuwe tekst:
Het congrespresidium kan een bijeenkomst organiseren om de ingediende amendementen te bespreken.

Toelichting:
In de praktijk is het niet nodig om voor alle amendementenprocedures een hele dag te organiseren, het kan desgewenst ook een dagdeel of een digitale bijeenkomst zijn.

Artikel 1 lid 9
Huidige tekst:
Tot 2 uur na aanvang van het congres kunnen actuele moties schriftelijk of elektronisch bij het congrespresidium worden ingediend. Het congrespresidium laat deze alleen toe als het onderwerp spoedeisend is, en het onderwerp 10 dagen voor het congres nog niet bekend was.

‘2 uur na aanvang’ vervangen door ‘1 uur voor aanvang’

Nieuwe tekst:
Tot 1 uur voor de aanvang van het congres kunnen actuele moties schriftelijk of elektronisch bij het congrespresidium worden ingediend. Het congrespresidium laat deze alleen toe als het onderwerp spoedeisend is, en het onderwerp 10 dagen voor het congres nog niet bekend was.

Toelichting:
Er zijn enkele redenen om dit te doen.

• De 2 uur na aanvang was oorspronkelijk opgenomen om leden op het congres zelf de gelegenheid te geven steun te verzamelen voor een actuele motie. In het digitale tijdperk zijn er betere  mogelijkheden om steun te verzamelen, dan alleen het fysiek aanspreken van mensen tijdens het congres. De termijn van 2 uur is daarmee overbodig geworden.

• Ook bij een actuele motie moeten zowel de leden als het partijbestuur/de betreffende fractie voldoende tijd hebben om de motie zorgvuldig te beoordelen. Door de motie digitaal te publiceren bij de start van het congres, kan iedere congresdeelnemer er tijdig kennis van nemen.

• We kiezen tegenwoordig voor een congres dat zowel thuis als op locatie kan worden gevolgd en waar men zowel thuis als op locatie stemrecht heeft. De techniek die daardoor nodig is vraagt een strakkere planning dan congressen die alleen op locatie worden gehouden. De onzekerheid over het aantal moties tot 2 uur na aanvang en het op het laatste moment technisch op orde brengen en publiceren van actuele moties vraagt om improvisatie die het congrespresidium liever wil vermijden.

• Het voorstel is om de termijn in het HR aan te passen naar 1 uur voor de aanvang. Daarnaast zal het congrespresidium oproepen om moties eerder in te dienen indien dat mogelijk is.

Art. 6 lid 2
Huidige tekst:
Bij stemmingen over zaken kan ook worden gestemd met behulp van een stemkaart.

Vervangen door:
Bij stemmingen over zaken wordt elektronisch gestemd, tenzij het congres besluit dat er met behulp van een stemkaart wordt gestemd.

Toelichting:
Elektronisch stemmen is nu de standaard op het congres. Het is goed om in het HR de huidige praktijk op te nemen. Stemmen met een stemkaart zal alleen bij uitzondering gebeuren, bijvoorbeeld als er een technische storing is. Het congres houdt dus de mogelijkheid om in bijzondere gevallen te besluiten dat er ook besluiten met de stemkaart genomen kunnen worden, zolang dit niet over personen gaat (zie art 6 lid 1).

Artikel 7 lid 1 en 2c
Art. 7 lid 1:

Huidige tekst:
Een congres, bijeen te roepen door leden overeenkomstig artikel 8 lid 2 van de statuten

‘artikel 8 lid 2’ vervangen door ‘artikel 9 lid 2’

Nieuwe tekst:
Een congres, bijeen te roepen door leden overeenkomstig artikel 9 lid 2 van de statuten

Art. 7 lid 2c
Huidige tekst:
een verwijzing naar artikel 8 lid 2 van de statuten en een opgave van data en feiten, op grond waarvan dat artikellid van toepassing wordt geacht;

‘artikel 8 lid 2’ vervangen door ‘artikel 9 lid 2’

Nieuwe tekst:
een verwijzing naar artikel 9 lid 2 van de statuten en een opgave van data en feiten, op grond waarvan dat artikellid van toepassing wordt geacht;

Toelichting:
Na de laatste statutenwijziging klopt de verwijzing in het HR niet meer.

Artikel 19 lid 2
Huidige tekst:

Bij het kiezen van leden voor deze organen stemt het congres met toepassing van artikel 6 lid 1. Zijn er evenveel kandidaten als vacatures, dan kan ook worden gestemd met behulp van een stemkaart.

Vervangen door:
Bij het kiezen van leden voor deze organen stemt het congres met toepassing van artikel 6 lid 1. Zijn er evenveel kandidaten als vacatures, dan wordt over de voordracht als geheel gestemd volgens art. 6 lid 2.

Toelichting:
Hoewel dat niet letterlijk in de huidige tekst staat, betekent stemmen met de stemkaart dat er niet wordt gestemd over personen, maar over de voordracht als geheel. Het is beter om dat duidelijk te benoemen. Op die manier stemmen gebeurt volgens art. 6 lid 2.

Artikel 26 en 27
De door ons voorgestelde HR-wijzigingen voor artikel 26 en 27 zijn inmiddels ingehaald door de actualiteit. De Europese Groene Partij (EGP) heeft recent haar reglementen gewijzigd, waardoor onze wijzigingsvoorstellen en de nieuwe reglementen van de EGP niet meer op elkaar aansluiten. Om die reden trekt het partijbestuur deze wijzigingen voorlopig terug. We zullen op het volgende congres nieuwe wijzigingsvoorstellen voorleggen, die aansluiten bij de nieuwe EGP-reglementen.