Taak en werkwijze - algemeen
Als congrespresidium zijn we verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het congres. We zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van het congres, dat ligt bij het partijbestuur. Praktische zaken zoals de zaal en de catering zijn de verantwoordelijkheid van de projectleider. Voor dat ordelijk verloop zijn er twee criteria waar we altijd rekening mee houden:
-
is de besluitvorming volgens de regels in de statuten en het huishoudelijk reglement (HR);
-
kan het congres op een goede manier besluiten nemen.
In de onderstaande samenvatting staat wat daarover is vastgelegd in de statuten en het HR.
Je kunt bij ons altijd terecht voor vragen, opmerkingen of klachten over de gang van zaken op het congres (congrespresidium@groenlinks.nl). We vergaderen vijf tot zes keer per jaar, samen met het adviserende lid uit het partijbestuur en de projectleider voor het congres. De meeste resultaten van ons werk kun je lezen in de congreskrant, in het voorstel voor de orde van het congres, de dagvoorzitter(s) van het congres, de categorisering van amendementen en de opzet van de agenda.
Bijzondere punten bij de voorbereiding van het congres 2023
Voor het congres 2023 zijn er een paar punten die we willen toelichten. We zien dat bij een congres steeds meer digitale hulpmiddelen worden gebruikt. Als congrespresidium zijn we daar voorstander van, als we daarmee leden beter kunnen betrekken en van goede en tijdige informatie kunnen voorzien. De digitale congressen hebben bovendien laten zien dat stemmen op afstand goed werkt. Tegelijk is de fysieke ontmoeting tussen leden op het congres belangrijk. Daarom werken we aan een nieuwe standaard: een fysiek congres, digitaal stemmen op afstand en optimaal gebruik van digitale middelen. We willen de regels en organisatie beter afstemmen op deze ontwikkeling, mede om de fysieke ontmoeting te stimuleren. Om die reden is ook de vorm van de congreskrant aangepast. Ook legt het bestuur op ons advies enkele voorstellen voor aanpassing van het HR aan het congres voor.
Het congres van 2023 is zo georganiseerd, dat leden het op afstand kunnen volgen en op afstand kunnen stemmen, maar voor sommige rechten wel fysiek aanwezig moeten zijn. Dat gaat in het bijzonder om de rechten waarbij leden zich direct tot het congres moeten kunnen wenden, zoals het spreekrecht, indienen van ordevoorstellen en een herstemming aanvragen. Niet ieder lid beschikt thuis over de faciliteiten om dat goed te laten verlopen. Om het congres goed te laten verlopen is in de orde van het congres voorgesteld dat leden op afstand geen gebruik mogen maken van deze rechten.
Verder vinden we het belangrijk dat er op het congres meer ruimte is voor discussie, zeker voor de punten die zich daartoe lenen en die onder veel leden leven. Voor het komende congres hebben we het partijbestuur geadviseerd om voor het agendapunt over de samenwerking met de PvdA een meer open discussie mogelijk te maken. En in de congresorde stellen we voor om bij dit agendapunt niet te werken met spreekbonnen.
Tot slot hebben we het bestuur gevraagd om een ledenevaluatie te organiseren over dit congres.
Het congrespresidium
Beatrijs Erends, Coos Hoebe, Gijs van der Kroef, Jaco van der Veen, Jaap van der Heijden (voorzitter), Jessica Kips, Rik van der Laan, Werenfried Spit, Willemijn Ruberg
Bijlage: taken en verantwoordelijkheden van het congrespresidium in de statuten en het HR
Het congrespresidium:
-
beoordeelt of het elektronisch stemmen voldoet aan de voorwaarden (ST art. 11 lid 2);
-
kan een bijeenkomst organiseren voor indieners van amendementen, om deze onderling af te stemmen (HR art. 1 lid 5);
-
is inhoudelijk verantwoordelijk voor de congreskrant (HR art. 1 lid 6);
-
ontvangt en zorgt voor de behandeling van (actuele) moties (HR art. 1 lid 8 en 9);
-
beoordeelt actuele moties (HR art. 1 lid 9);
-
adviseert het bestuur over de organisatie van een extra congres (HR art. 2);
-
deelt amendementen in categorieën (HR art. 4).