De kandidatencommissie Eerste Kamer had deze keer een bijzondere opdracht. Niet alleen werden we geacht met een goede lijst voor GroenLinks te komen, de mensen op deze lijst moesten ook nog eens passen in een gezamenlijke fractie met de PvdA na de Eerste Kamerverkiezingen. We hebben daarom onze kandidaten stevig bevraagd op hun visie op de gezamenlijke fractie en we hebben gedurende het traject intensief contact gehad met de kandidatencommissie van de PvdA. Dat contact verliep in uitstekende harmonie, waarbij we (uiteraard met instemming van de kandidaten) open zijn geweest over dilemma’s en keuzes. Tegelijkertijd bleven beide commissies eigenaar van en verantwoordelijk voor de eigen conceptlijsten.

We hadden als kandidatencommissie van GroenLinks de luxe dat zich een groot aantal uitstekende kandidaat-Eerste Kamerleden aandiende. Na een briefselectie hebben we het merendeel van de kandidaten in twee rondes gesproken. In het eerste gesprek ging het vooral over integriteit, deskundigheid, motivatie en visie op de gezamenlijke fractie met de PvdA. Tijdens het tweede gesprek hebben we bij de kandidaten de competenties getoetst die van belang zijn voor een Eerste Kamerlid, waaronder politieke sensitiviteit, communicatieve vaardigheden en samenwerkingsbereidheid. Om als commissie goed voorbereid te zijn op deze gesprekken, hebben we een trainings- en teambuildingsdag gedaan. Daarin zijn onder andere het omgaan met vooroordelen en verschillende gesprekstechnieken aan de orde gekomen.

Hoewel de criteria die het partijbestuur in de opdracht meegaf duidelijk waren, was het bij het plaatsen van kandidaten niet altijd eenvoudig die criteria tegen elkaar af te wegen. Uiteindelijk zijn we gekomen tot een lijst waarop we gepast trots zijn en die een mooie mix vormt van continuïteit en vernieuwing, verschillende expertisegebieden, regionale spreiding en maatschappelijke en culturele achtergronden. En met daarop ook allemaal kandidaten die zeer gemotiveerd zijn om de gezamenlijke fractie van GroenLinks en de PvdA tot een succes te maken.