Ingevolge de statuten van GroenLinks is er een interne kandidatencommissie (verder: de commissie), waarvan de leden op voordracht van het partijbestuur door het congres zijn benoemd. Deze commissie verzorgt op onafhankelijke wijze de selectie van kandidaten voor vacatures in het partijbestuur en in de toezichtraad, en zorgt voor een voordracht van kandidaten aan het congres.

De kandidatencommissie bestaat uit vijf tot zeven leden. Het congres benoemt de leden voor een periode van drie jaar. Om goed te kunnen functioneren, is het van belang dat in de interne kandidatencommissie veel verschillende competenties vertegenwoordigd zijn. Het gaat daarbij onder andere om kennis van zowel de praktijk als de statutaire rollen van bestuur en toezicht binnen GroenLinks, politiek-bestuurlijke sensitiviteit, ervaring met werving & selectie, goede gespreksvaardigheden en ruime kennis van de partij op verschillende niveaus.

De commissie bestaat uit Helen Kuyper (voorzitter), Jeroen van Rossum, Bart de Leede, Marieke Wagter, Marijn Bouwmeester, Miguel Ririhena en Marelva van Erp. Marijn Bouwmeester legt haar functie als lid van de interne kandidatencommissie neer. Het partijbestuur bedankt Marijn voor haar inzet en goede werk de afgelopen jaren. Herbenoeming is aan de orde voor Marieke Wagter en Miguel Ririhena. Daarnaast draagt het partijbestuur Benthe van Wanrooij voor als nieuw commissielid.

Marieke Wagter (herbenoeming)

Marieke heeft een leidinggevende functie bij de Belastingdienst en werkte eerder onder meer bij de Duisenberg School of Finance. Ze is afgestudeerd als politicoloog, maar financiën loopt als rode draad door haar loopbaan en vrijwilligerswerk. Van 2013-2018 was Marieke penningmeester in het partijbestuur van GroenLinks. Daarvoor was Marieke actief bij DWARS, onder meer als bestuurslid bij DWARS-Amsterdam, en nam ze deel aan verschillende landelijke werkgroepen van GroenLinks. Marieke kent de partij door en door en wil graag een actieve bijdrage blijven leveren. Het partijbestuur is heel blij dat zij, met al haar ervaring en kwaliteiten, de interne kandidatencommissie wil blijven versterken.

Miguel Ririhena (herbenoeming)

Miguel is wethouder voor GroenLinks in Tynaarlo en actief in lokale en landelijke werkgroepen van GroenLinks op het gebied van diversiteit en inclusie. Hij werkt daarnaast als veiligheidsfunctionaris voor het Sociaal Wijkteam De Fryske Marren en coacht en adviseert in die rol onder meer jeugdhulpverleners. Eerder werkte hij in de maatschappelijke opvang en de forensische zorg. Miguel is één van de initiatiefnemers en co-schrijver van het Programma Culturele Diversiteit binnen Reclassering Nederland, dat is gericht op het vergroten van de culturele sensitiviteit en de diversiteit binnen het personeelsbestand. Het partijbestuur verwacht dat Miguel met zijn kennis en ervaring binnen GroenLinks en in het bijzonder ten aanzien van het vergroten van diversiteit en inclusiviteit opnieuw een waardevolle bijdrage wil leveren aan de kandidatencommissie intern.

Benthe van Wanrooij

Benthe werkt aan de Universiteit van Amsterdam. Ze doet daar haar promotieonderzoek naar de toegankelijkheid van het hbo en de universiteit. Eerder was ze actief binnen DWARS, o.a. als landelijk bestuurslid, trainer en lid van de Raad van Advies. Voor GroenLinks was ze lid van de kandidatencommissie van Leidschendam-Voorburg in 2021, en in 2019-2020 van de kandidatencommissie voor de Tweede Kamer. Benthe heeft sterke communicatieve vaardigheden en neemt een constructief kritische blik mee. Ze handelt proactief en staat open voor nieuwe perspectieven.