Voor het partijbestuur van GroenLinks zoeken we een financiële topper. Iemand die met behulp van onze financiële afdeling zorgt dat onze boekhouding en financiën helemaal op orde zijn, maar vooral ook iemand die nadenkt hoe we onze financiële middelen zo effectief mogelijk inzetten en vergroten. Dat vraagt creativiteit, inzicht in de begroting en het afwegen van belangen. Ben jij een strategische denker die strategie vertaalt in sluitende begrotingen, dan zoeken we jou.

Algemeen

Het partijbestuur heeft de dagelijkse leiding over de partij. Politici en vrijwilligers in onze partij werken keihard aan het realiseren van politieke verandering op basis van onze idealen. Het partijbestuur ontwikkelt beleid om GroenLinks op de kaart te zetten samen met onze landelijke en lokale politici en is verantwoordelijk voor de implementatie van dit beleid. Het bestuur wordt ondersteund door het Landelijk Bureau.

Profiel van de functie

Hier vind je het profiel van het bestuurslid met de portefeuille Financieel Beleid.

De verkiezing in het bestuur is normaliter voor een periode van drie jaar. In verband met het roulerend aftreden kan hier, op voorstel van het bestuur en ter goedkeuring door het congres, van worden afgeweken.

In dit geval wordt de penningmeester benoemd in een interim positie door de Toezichtraad, voor de duur van ongeveer één jaar, namelijk vanaf begin april tot het voorjaarscongres van 2018 . Daarna is het mogelijk je te kandideren voor een reguliere termijn van drie jaar.

Het bestuur vergadert in principe eens in de drie weken. Voor de bestuursfuncties – met uitzondering van de voorzitter – geldt een gemiddelde tijdsbesteding van ca. drie à vier dagdelen per week waarvan één overdag. De functies in het partijbestuur zijn vrijwillig (op de voorzitter na). Je krijgt een vergoeding in lijn met onze vacatieregeling.

Wat moet je doen om je kandidaat te stellen?

Om je kandidaat te stellen moet je een brief, je CV en een aantal bijlagen inzenden. De uiterste inzenddatum is maandag 27 februari 2017. Je stuurt je kandidaatstelling per e-mail (bijlagen met handtekening gescand) naar kcintern@groenlinks.nl. Bij voorkeur brief en bijlagen in één zending.

Een complete kandidaatstelling bestaat uit:

• Een brief aan de kandidatencommissie, je sollicitatiebrief. Hierin motiveer je waarom jij graag in het partijbestuur zitting zou willen nemen, waarom je daarvoor een geschikte kandidaat bent voor specifiek deze functie en voldoet aan het profiel. Lees hier het algemene profiel voor partijbestuurders en de aanvullende eis voor deze vacature.
  • Je CV, inclusief je contactgegevens.
  • Een ingevulde integriteitsverklaring. Download hier de in te vullen verklaring, inclusief het daarbij behorende integriteitsprotocol van GroenLinks.

Toelichting: Indien er vragen zijn over de integriteit van een kandidaat, kan een aanvullend integriteitsonderzoek onderdeel zijn van de procedure. Als dit aan de orde is word je t.z.t. geïnformeerd over het hoe en waarom van dit onderzoek. Kandidaten die onvoldoende integer worden bevonden, zijn kandidaat af: ze worden niet voorgedragen en kunnen zich zelf niet presenteren als kandidaat aan de toezichtraad.

• een ondersteuningsverklaring met de gegevens van (minimaal) 15 partijleden die je kandidatuur ondersteunen. Deze leden moeten persoonlijk bij jou hebben aangegeven dat ze hiertoe bereid zijn. De kandidatencommissie kan contact met hen opnemen voor navraag. Download hier het formulier. De ondersteuningsverklaring dient uiterlijk maandag 27 februari te worden ingeleverd; kandidaatstellingen zonder deze ondersteuningsverklaring worden niet in behandeling genomen.

Toelichting: De 15 ondersteuningsverklaringen zijn een vereiste volgens de reglementen van GroenLinks en dienen er voor de kandidatencommissie eveneens toe om duidelijk te maken dat je draagvlak in de partij hebt.  Dit laat onverlet dat de kandidatencommissie een eigen afweging maakt in wie zij selecteert voor een gesprek en eventueel voordraagt aan het de Toezichtraad.

Kandidaten met tenminste 15 ondersteuningsverklaringen hebben conform de reglementen van GroenLinks het recht zich aan de Toezichtraad te presenteren als kandidaat, ongeacht het positieve of negatieve oordeel over hun geschiktheid van de kandidatencommissie.

De kandidatencommissie leest alle brieven zorgvuldig. Op basis van de brieven wordt een aantal kandidaten uitgenodigd voor een eerste gesprek. Het is mogelijk dat de kandidatencommissie nog een vervolggesprek of -opdracht vraagt.

Vragen

Heb je nog vragen naar aanleiding van de kandidaatstelling? Neem dan contact op met de kandidatencommise via kcintern@groenlinks.nl.

Vertrouwelijkheid

De kandidatencommissie (inclusief haar secretariaat op het landelijk bureau) werkt in strikte vertrouwelijkheid. Om haar werk goed te kunnen uitvoeren heeft de commissie functioneel contact met een beperkt aantal derden in de partij, binnen strikte afspraken conform de opdracht. Je kunt deze opdracht via bovenstaand adres opvragen.