Doel: Verkennen van de politieke, bestuurlijke en andere activiteiten van de afdeling. Aan de hand van een actueel lokaal vraagstuk bekijken we hoe de fractie (politiek), bestuur (afdeling), wethouders (bestuurlijk) en campagne samen de standpunten van GroenLinks vormgeven.
Duur: 60 minuten
Benodigdheden: Flipover-vellen, stiften. Zorg voor een actuele lokale casus, werk deze uit en print deze.
Uitnodigen: gemeenteraadslid, bestuurslid, wethouder (indien aanwezig in afdeling) en campagneleider. Eventueel een woordvoerder van een lokale organisatie of de statenfractie die betrokken is bij het vraagstuk. Maximaal één persoon per rol.

Inleiding

De gasten stellen zich kort voor. Wie zijn ze en wat doen ze binnen de afdeling? Wat is hun belangrijkste doel? Ze gaan niet in op de casus.
De begeleider verdeelt de groep in subgroepen per rol. Hoeveel subgroepen er zijn, hangt dus af van het aantal gasten/rollen.
De begeleider legt de casus en opdracht uit. Beantwoord eventuele vragen vanuit de groepen. De subgroepen ontvangen de casus en opdracht ook op papier.

Het spel (30 minuten)

De subgroepen gaan uiteen.

Vragen aan iedere groep

• Iedere rol heeft zijn eigen positie in het ‘spel’ dat zich het komend jaar gaat ontvouwen. Een spel waar belangen niet synchroon lopen, maar waar je er wel samen uit moet zien te komen. Een spel waarin je allemaal dezelfde partij bent, maar je het niet noodzakelijkerwijs eens bent. En een spel waarin besturen en politiek bedrijven kan leiden tot andere keuzes en activiteiten.
  • Verken het krachtenveld, de belangen die er spelen en de afhankelijkheden die er zijn ten opzichte van elkaar (en waarom). Je hebt een ‘expert’ bij de hand: iemand die lid is van de rol die jij vertegenwoordigt. Deze levert geen inhoudelijke bijdrage, maar licht vooral toe wat zijn/haar verantwoordelijkheden (niet) zijn. Ook kan deze in de discussie binnen de groep kritische vragen stellen.
  • Verken met elkaar je eigen positie: wat is je standpunt, waar ben je gebonden (door bestuur, politiek standpunt, draagvlak etc. ), en waar zit je handelingsruimte? Wat kun je doen en niet doen? Beantwoord uiteindelijk de vraag: hoe ga je vanuit jouw rol om met deze casus? Waar sta je, wat ga je doen, wanneer en hoe ben je van plan samen te werken met de andere actoren?

Presentatie (5 minuten per subgroep)

De subgroepen houden een korte presentatie over de opdracht, waarna de gasten hierop reflecteren.