GroenLinks heeft drie zetels in het Europees Parlement. Tineke Strik, Kim van Sparrentak en Bas Eickhout zoeken een nieuwe persvoorlichter om hun team compleet te maken.

Ter ondersteuning van de GroenLinksdelegatie in het Europees Parlement zijn wij op zoek naar een persvoorlichter. De persvoorlichter is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van, adviseren over en uitvoeren van de communicatiestrategie. Daarnaast draagt de persvoorlichter bij aan de positionering, de profilering en het imago van de GroenLinks Eurodelegatie en haar individuele leden. Het verzorgen van de woordvoering en persvoorlichting en het omzetten van beleidsvoorstellen naar aansprekende media producties behoort eveneens tot het takenpakket.

Standplaats Brussel

De standplaats voor deze functie is Brussel en regelmatig Den Haag. Daarnaast reist de persvoorlichter mee met de delegatie naar Straatsburg.

Per 1 september 2019

We zoeken voor deze functie invulling per 1 september 2019. Voor meer informatie en vragen kunt u contact opnemen met Iris Nibbering, Recruitment Consultant van Babbage Company,  iris.nibbering@babbage.nl  of 06-15232353, zie meer informatie de procedure onderaan de vacature.

Belangrijkste taken en werkzaamheden

• Ontwikkelen en uitvoeren van de communicatiestrategie in samenwerking met Europarlementariërs en medewerkers
  • Eerst- en eindverantwoordelijk voor contacten met media
  • Woordvoering en persvoorlichting
  • Uitgeven van persberichten
  • Volgt de actualiteit en neemt initiatieven voor een snelle reactie van de delegatie
  • Adviseert en begeleidt de EP-leden bij media optredens
  • Initieert publicitaire projecten rond Europese thema’s

Organisatie GroenLinks Europa

Het team dat de GroenLinks leden in het EP in Brussel ondersteunt, bestaat uit 11 medewerkers. GroenLinks Europa maakt onderdeel uit van de meer dan 70 leden tellende Groene Fractie in het EP.

Wat verwachten wij van jou?

• Je hebt enige jaren werkervaring als voorlichter of in de journalistiek of een vergelijkbare functie
  • Je hebt interesse in en kennis van Europese politiek, maatschappelijke en actuele vraagstukken en je kunt je vinden in de standpunten van GroenLinks
  • Je hebt kennis van Nederlandse media
  • Je hebt een goed netwerk in de media
  • Je bent in staat om je snel op hoofdlijnen uiteenlopende thema´s eigen te maken en de vaak als ingewikkeld omschreven Europese politiek op een toegankelijke en aansprekende wijze over te brengen
  • Je hebt kennis van de Europese Instituties.
  • Je hebt inzicht in de Europese en Nederlandse politieke verhoudingen
  • Je hebt kennis van en ervaring met onlinecommunicatie
  •  Een stevige persoonlijkheid met uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden
  •  Je hebt zeer goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden (Nederlands en Engels)
  •  Je bent een goede netwerker
  •  Je bent stressbestendig en flexibel
  •  Je bent een teamspeler, maar ook in staat zelfstandig te werken

Europees ambtenaar

De medewerkers van de GroenLinks Eurodelegatie worden Europees ambtenaar, dat wil zeggen dat zij een arbeidsovereenkomst volgens Europees recht aangaan en daarmee vallen zij onder Europese regelingen voor sociale zekerheid en belastingen.

Het salaris voor alle functies is afhankelijk van leeftijd en specifieke werkervaring.

De gemiddelde werktijd bedraagt 36 uur per week. Wij vragen een flexibele houding ten aanzien van de gangbare werktijden in het Europees Parlement. Onze medewerkers werken doorgaans van maandag tot en met donderdag in Brussel.

Wij bieden een contract voor één jaar, met intentie tot verlenging tot het einde van de aankomende parlementsperiode (juli 2024).

Procedure

GroenLinks werkt voor deze vacature samen met Babbage Company. U kunt hiervoor contact opnemen met Iris Nibbering, Recruitment Consultant van Babbage Company, iris.nibbering@babbage.nl  of 06-15232353. Een gesprek en een kennismaking met het Europees Parlement in Brussel (en mogelijkerwijs een opdracht), vormen onderdeel van de selectieprocedure. De gespreksrondes zijn gepland in week 28 en 30.