Mogelijke stellingen voor de dialoog en/of een Lagerhuisdebat

• GroenLinks moet zich hard maken voor vrouwenquota in (de top van) het bedrijfsleven
  • Onverdoofd ritueel slachten moet verboden worden
  • Het ontslagrecht moet worden versoepeld
  • Het leveren van een tegenprestatie, bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk, hoort bij het ontvangen van een uitkering

De ambiguiteit van de partijpolitiek

Wat precies de rol van een politieke partij moet zijn, en welke partijpolitieke doelen een partij zich zou moeten stellen, daarover kun je van mening verschillen. Ten aanzien van ambitie en rol in de politiek bijvoorbeeld: moet GroenLinks gaan voor bestuursverantwoordelijkheid, of kun je beter een ‘getuigenispartij’ zijn en in de oppositie zichtbaarheid geven aan idealen? Of ten aanzien van de interne organisatie: moeten kandidaten voor zetels gekozen worden door het congres of is rechtstreeks kiezen beter? En waar moeten vertegenwoordigers op geselecteerd worden: is deskundigheid belangrijker dan bekendheid met GroenLinks? Aan de hand van stellingen wordt in subgroepen de discussie voorbereid. Vervolgens voeren we kort een lagerhuisdebat over de stellingen.

1. Politieke partijen moeten zich vooral richten op het krijgen van bestuursverantwoordelijkheid

Deze stelling richt zich op de vraag of het deelnemen aan regering en colleges van B&W en Gedeputeerde Staten centraal moet staan of het als ‘getuigenispartij’ opkomen voor de juiste principes.

2. Deskundigheid van kandidaten is voor een plaats op de lijst belangrijker dan bekendheid met en draagvlak in GroenLinks.