“ ‘Waarom zou je het tegengaan van haatzaaien toevertrouwen aan de partijen die er geld aan verdienen?’ ”

Een man die Hugo de Jonge thuis ‘opzoekt’, een fakkeldreiger voor het huis van Sigrid Kaag: steeds vaker belanden online haat, dreigingen en desinformatie in de echte wereld. Het aantal bedreigde raadsleden is in een paar jaar verdrievoudigd. De bedreigingen tegen journalisten zijn afgelopen jaar verdubbeld.

De algoritmen van platforms als Facebook en Twitter spelen een grote rol in de verspreiding van desinformatie en haat. Dit soort berichten levert de meeste clicks op. In de praktijk betekent dit dat schokkende en extreme berichten fors gepromoot worden. Zo worden we steeds verder in een bubbel van valse informatie, extremisme en zelfs in een alternatieve werkelijkheid gesleurd - met groot gevaar voor ons publieke debat, onze democratie en de nationale veiligheid.

De oplossing is simpel: zet die gepersonaliseerde polariserende algoritmen standaard uit. Het Europees Parlement eist nu verplichte openheid over hoe de algoritmen werken. Maar daadkrachtig optreden om ze te stoppen gaat rechtse politici te ver. Zij blokkeren dit voorstel. Bovendien reageren de platforms vaak niet of veel te laat op meldingen: zo blokkeerde Twitter het account van Willem Engel pas drie dagen nadat hij het adres van Sigrid Kaag publiceerde. Daarom eist het Europees Parlement nu een verplichte snelle reactie op meldingen, met uitleg en beroepsmogelijkheid. Een sterke Europese digitale toezichthouder is daarbij essentieel.

Ook ons nieuwe kabinet pakt de handschoen niet op: ‘Grote online platformen worden verantwoordelijk om desinformatie en haatzaaien op hun platforms tegen te gaan’, zegt het regeerakkoord. Waarom zou je deze taak aan de partijen toevertrouwen die hiermee geld verdienen?

Als de koepelorganisatie van big tech juicht over de Europese voorstellen, dan weet je dat die onvoldoende zijn. Laat daarom de politiek fundamenteel ingrijpen. We kunnen niet langer toekijken hoe platforms voeding geven aan het uithollen van onze democratie.