Jij? De politiek in!

Honderden raadsleden maken dag in, dag uit werk van de verandering waar GroenLinks voor staat. Zij zijn dé lokale gezichten van GroenLinks en maken onze idealen waar in de praktijk. Wil jij graag meer doen voor GroenLinks en denk jij er wel eens over om raadslid te worden? Meld je dan aan voor deze middag op zaterdag 17 juni vol met workshops en interviews. Want de gemeenteraadsverkiezingen komen snel dichterbij!

Doe mee aan de workshop debatteren, luister en praat mee tijdens één van van de interviews met ervaren raadsleden en maak kennis met onze campagneleider, Wijnand Duyvendak.

De middag vol workshops en interviews vind plaats op het Landelijk Bureau van GroenLinks. Het is een inloopmiddag, dus je hoeft niet stipt om 13.00 uur aanwezig te zijn. De meeste workshops worden op meerdere momenten in de middag gegeven. Meld je direct aan, dan ontvang je van ons vooraf de laatste informatie in je mailbox.

Datum: zaterdag 17 juni
Locatie: Landelijk Bureau, Oudegracht 312, Utrecht (Google Maps).
Inloop: tussen 13.00 uur & 17.00 uur.
Let op: In verband met de Canal Pride in Utrecht, is het vermoedelijk heel druk in de binnenstad van Utrecht. Check vooraf even de beste route naar het Landelijk Bureau.

Programma

Er is een doorlopend programma met workshops, interviews en volop ruimte om andere (aspirant) raadsleden te leren kennen.

Workshops & Interviews

Wat voor raadsleden zoekt GroenLinks

Wat is de ambitie van GroenLinks anno 2018? Wat voor raadsleden passen daarbij?
Met: Wijnand Duyvendak, de campagneleider van GroenLinks.
Duur: 40 minuten

Workshop 'Jouw verhaal, onze waarden'

Hoe inspireer je kiezers en collega's? Hoe vertel je een pakkend verhaal uitgaande van je eigen authenticiteit en gebaseerd op onze GroenLinks waarden.
Met: Jorrit Nuijens, raadslid, trainer GroenLinks academie en  speech- en debatcoach
Duur: 45 minuten

Workshop 'Je doet het niet alleen’

Over samenwerking in de fractie en met andere fracties. Noodzakelijk in een coalitie maar ook in de oppositie.
Met: Bert Koopmanschap, trainer GroenLinks academie en oud-raadslid en wethouder

Interview met raadsleden

Als raadslid kom je in aanraking met veel onderwerpen en ontmoet je veel mensen. Ook krijg je te maken met allerlei regels en gebruiken in de raad.
Raadsleden worden geïnterviewd over wat hen erg is mee- of tegengevallen, hoe ze daar mee omgegaan zijn en wat je in huis moet hebben als je raadslid wilt worden.
Duur: 30 minuten

Workshop 'In de media: wat is jouw verhaal?’

Zichtbaarheid in de media vergroot je bereik. Het kan energie toevoegen aan het debat en verandering stimuleren. Stel dat jij een interview zou moeten geven. Wie ben jij dan? Hoe dicht blijf je bij jezelf?
Met: Janneke van Heugten, trainer GroenLinks academie

Interview met een kandidatencommissie

Als je kandidaat wilt worden voor de gemeenteraad, krijg je een gesprek met de kandidatencommissie in jouw gemeente. Wat voor gesprek is dat eigenlijk? Wat voor vragen stellen ze? Hoe kun je jezelf voorbereiden? Leden van kandidatencommissies vertellen over hoe zij kandidaten selecteren.
Duur: 30 minuten

In de wandelgangen

Wat wil je weten om jouw afweging te kunnen maken? In korte gesprekken met raadsleden en scouts kun je al je vragen stellen over het werk, de lusten en de lasten en wat het precies betekent om een raadslid voor GroenLinks te zijn. Elk kwartier start er een nieuwe ronde waarbij je kunt aanschuiven.

Meer informatie

Kun je niet wachten tot 17 juni? Lees hier het interview met Huri Sahin, fractievoorzitter voor GroenLinks in Zuid-Holland. Zoek je meer algemene informatie over het raadslidmaatschap? Neem hier dan eens een kijkje.

Aanmelden

Zet die eerste stap op weg naar het raadslidmaatschap en meld je aan voor deze middag vol workshops.

Ik ben erbij