De kandidatencommissie draagt voor de bestuursfunctie interne partijontwikkeling twee kandidaten voor: Samir Bashara en Rachel Heijne.  Voor de functie van penningmeester wordt, opnieuw, Jaap Wortel voorgedragen. Een extra kandidaat is verkiesbaar voor allebei de bestuursfuncties, maar wordt niet door de kandidatencommissie voorgedragen. Vanwege zijn privacy staat zijn naam alleen in de ledennieuwsbrief.

De toezichtraad zoekt drie nieuwe toezichtraadleden. Voor deze drie plekken draagt de kandidatencommissie Khalid Boutachekourt, Felix Flinterman en Titia van Leeuwen voor.

kandidaten partijbestuur

Rachel Heijne

kandidaat interne partijontwikkeling

Rachel heeft zowel in haar werk bij het milieunetwerk VVM als binnen GroenLinks een rijke ervaring opgedaan als organisator van bijeenkomsten en participatie-activiteiten. Zij was jarenlang actief als vicevoorzitter van de GroenLinks afdeling Utrecht en is op dit moment ook gemeenteraadslid. Rachel heeft een duidelijke visie op de organisatie van de vereniging GroenLinks, maar zal voor plannen altijd eerst draagvlak zoeken. Zij is een doener die graag anderen motiveert en laat floreren. Rachel heeft veel ervaring met vrijwilligersorganisaties en richt zich op opbouw van de organisatie van onderop en GroenLinks als beweging. Rachel is een teamspeler en werkt graag samen met anderen aan plannen en programma's. Ze werkt efficiënt gedegen en is rolvast. Zij is een goede luisteraar en ze kan omgaan met conflicten. Haar inzet is altijd gericht op het gezamenlijk belang.

Portretfoto van Rachel Heijne
Foto door Michiel Wijnbergh
Samir Bashara

kandidaat interne partijontwikkeling

Samir is een GroenLinkser in hart en nieren en heeft een uitgebreid netwerk binnen de partij. Hij is al lang actief bij GroenLinks en heeft zich binnen de partij razendsnel ontwikkeld, de laatste zes jaar als wethouder in Hoorn. Hij wil zich graag inzetten in het partijbestuur om de uitdagingen die hij voor de partij ziet in gang te zetten. Samir heeft een sterke visie op de portefeuille, is gericht op vernieuwing en zal met veel enthousiasme en overtuigingskracht mensen weten te mobiliseren. Zijn ervaring als bestuurder helpt hem om te kunnen schakelen op verschillende snelheden en verbinding te leggen met diverse doelgroepen. Hij is leergierig, schuwt ingewikkelde dossiers niet en zal energie brengen waar zaken in beweging moeten komen.

Jaap Wortel

kandidaat financieel beleid

De kandidatencommissie is verheugd om Jaap voor een tweede termijn als penningmeester te mogen voordragen. Hij heeft zich de afgelopen jaren in het partijbestuur een stabiele en deskundige kracht getoond en wordt alom gewaardeerd. Jaap heeft in de gesprekken met de commissie blijk gegeven van een stevige visie en motivatie om nog een termijn flink wat werk te verzetten. Hij geniet zichtbaar van zijn rol, ook buiten de penningmeestertaken, en anderen kunnen bouwen op zijn rust, relativeringsvermogen en ervaring. De goede persoon op de goede plek wat de commissie betreft.

Jaap Wortel header

Kandidaten Toezichtraad

Felix Flinterman

Felix is een ervaren toezichthouder die stevige financiële en juridische expertise meebrengt. Hij heeft integriteit hoog in het vaandel staan. Vanuit zijn (leidinggevende) ervaring bij organisaties als de European Securities and Markets Authority (ESMA), Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiele Marketen (AFM) en zijn juridische achtergrond vormt hij een verrijking voor de toezichtraad en zal hij nieuwe perspectieven kunnen inbrengen. Hij hecht waarde aan zorgvuldigheid en is gewend om moeilijke vragen te stellen vanuit een goede relatie. Felix heeft een uitgesproken passie voor toezicht en wil graag van betekenis zijn voor GroenLinks.

Portretfoto van Felix Flinterman
Portretfoto van Titia van Leeuwen

Titia van Leeuwen

Titia is zittend lid van de toezichtraad en is één van de weinige leden met een wat langere ervaring daarbinnen. De kandidatencommissie draagt Titia voor aan het congres voor een herbenoeming. Titia heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de toezichtraad in de afgelopen periode en was daarbinnen ook actief in de functioneringsgesprekken met de partijbestuursleden. Zij opteert voor een herbenoeming juist ook om die ervaring ten nutte te maken. Die voordracht stoelt niet alleen op haar ervaring binnen de toezichtraad maar ook vanuit haar jarenlange ervaring met en binnen verschillende gremia binnen GroenLinks. Titia heeft een brede interesse en deskundigheid. Zij heeft een kritische blik maar is daarbij altijd gericht op de zaak. In de verdere ontwikkeling van de toezichtraad kan Titia in de komende periode een zinvolle bijdrage leveren naast de input van de nieuwe leden.

Khalid Boutachekourt

Khalid heeft ruim 20 jaar ervaring als toezichthouder voor grote en kleine organisaties. Vanuit zijn ervaring bij bijvoorbeeld Raad van Toezicht Nederlands Instituut Zorg en Welzijn, Raad van Toezicht NOS en Raad van Toezicht Fonds voor Cultuurparticipatie vormt hij een verrijking voor de toezichtraad. Hij wil zijn ervaring als veranderkundige bij diverse publieke organisaties en openbaar bestuur gebruiken om de kwaliteit en continuïteit van GroenLinks op een hoger niveau te brengen. Hij stelt de juiste vragen op de juiste momenten en doet dit op een verbindende manier. Daarnaast wil Khalid een sparringpartner zijn voor het partijbestuur voor de onderwerpen diversiteit en inclusie.

Portretfoto van Khalid Boutachekourt