Voordracht commissie

Op plek acht draagt de commissie graag Paul voor. Een energieke, gedreven politicus die thuishoort in het basisteam van de fractie. Paul heeft zich op het woon- en op het sociale dossier laten zien als snelle denker en sterke woordvoerder. Deze oud-wethouder, die zich eerder beste bestuurder van het jaar mocht noemen, is een betrouwbare, pragmatische en slimme GroenLinks-politicus, die sterke wortels heeft in de partij. Een idealist met energie voor tien, die de commissie tijdens de gesprekken goed wist te overtuigen van zijn plannen en ambities. De commissie ziet in Paul een ijzersterke teamspeler met branie en bedachtzaamheid. Bovendien waardeert de commissie het zichtbare, aanstekelijke plezier dat Paul heeft in zijn werk als Kamerlid.

VAN HELMOND NAAR HET BINNENHOF

Paul (1987) is een van de jongste Kamerleden, maar kan bogen op ruime politieke en maatschappelijke ervaring. Op zijn 14e werd hij lid van GroenLinks, op zijn 18e actief en op zijn 23e was hij eerst lijsttrekker en daarna fractievoorzitter in Provinciale Staten van Noord-Brabant. Van 2014 tot 2018 was Paul wethouder van Financiën, Duurzaamheid en Grondzaken in zijn geboortestad Helmond. Als wethouder maakte hij indruk. Door Binnenlands Bestuur werd hij zelfs uitgeroepen tot beste lokale bestuurder van 2017. Dat ook de inwoners van Helmond te spreken waren over Pauls zijn inzet, bleek tijdens verkiezingen van maart 2018: GroenLinks werd onverwacht de grootste partij in de gemeenteraad van arbeidersstad Helmond. Na de coalitieonderhandelingen kreeg Paul de kans om de Kamerzetel in te nemen die beschikbaar kwam omdat Linda Voortman wethouder in Utrecht werd. Paul werd juni 2018 beëdigd in de Tweede Kamer. Daarmee ging zijn jongensdroom in vervulling.

Portetfoto van Paul Smeulders

In Den Haag houdt Smeulders zich bezig met wonen, werk, sociale zekerheid en pensioenen. Hij heeft snel zijn draai gevonden op het Binnenhof. Het lukt Paul als geen ander om als Kamerlid idealen om te zetten in resultaat. Door het pensioenakkoord wat hij sloot met het kabinet gaan meer jongeren pensioen opbouwen en kunnen mensen met zware beroepen eerder stoppen met werken. Een ander groot succes boekte Smeulders op het woondossier. Door zijn inzet worden huurstijgingen wettelijk begrenst, blijven 140.000 singles met middeninkomens toegang houden tot sociale huurwoningen en komt er een Volkshuisvestingsfonds van 450 miljoen voor duurzame en leefbare wijken. ‘Met dit extra geld kunnen gemeenten in veel buurten het verschil maken. Ik ben lang genoeg op lokaal en regionaal niveau actief geweest om te weten dat je die praktische aanpak moet koesteren.’

Smeulders zoekt verbinding met bondgenoten binnen en buiten GroenLinks, bijvoorbeeld om de wooncrisis te lijf te gaan. ‘Onze partij en de samenleving bloeit van de creativiteit in alle geledingen. Daar wil ik als Kamerlid dolgraag gebruik van blijven maken. Ik hoop dat ik jullie vertrouwen krijg om ook volgende periode volksvertegenwoordiger te mogen zijn.’

Wetenswaardigheden

Een geboren GroenLinkser, zo mag je hem gerust noemen. Een fietser, OV-reiziger, overtuigd vegetariër. In het weekend of tijdens vakanties is Paul vaak op zijn racefiets te vinden samen met zijn wielervrienden. Paul weet dat je al fietsend pas ziet hoe mooi ons land is.