Het kabinet heeft de markt jarenlang vrij spel gegeven, en de ongelijkheid in Nederland is hierdoor alleen maar groter geworden. Er is geen makkelijke oplossing die dit probleem in één keer oplost. Maar het goede nieuws? Er zijn dingen die we gewoon kunnen doen.

Eerlijk wonen voor iedereen mogelijk maken. Hoe doen we dat?

Door meer woningen te bouwen, en deze betaalbaar te houden. Zonder dat de markt ermee aan de haal gaat. Dat ziet er zo uit:

1. We schaffen de vrije marktwerking in de huursector voor het grootste deel af. Hierdoor gaan de meeste mensen met een huurwoning veel minder (tot honderden euro’s) huur per maand betalen. Lees hier meer!
  2. We begrenzen de huurprijzen met de initiatiefwet Eerlijke Huur, zodat de maandelijkse woonlasten dalen. Deze wet is een aanvulling op het puntensysteem dat al bestaat. Huurwoningen met een waarde tot ca.1.350 euro, zullen hier nu ook onder vallen. Een verhuurder mag dan dus zelf niet meer bepalen hoeveel huur hij vraagt.
  3. We voeren een nationaal opkoopverbod in - zoals in veel steden al met succes is gedaan. Een woning kopen en hem vervolgens voor de hoofdprijs verhuren? Dat mag niet meer.
  4. Huurders krijgen via de Huurcommissie het recht met terugwerkende kracht een meer dan maximaal toegestane huur aan te vechten, zodat huisjesmelkers niet ongestraft te hoge huren blijven vragen.
  5. We bouwen meer betaalbare huurwoningen. Wat GroenLinks betreft moet er met prioriteit betaalbare woningen gebouwd worden, zodat het voor iedereen weer mogelijk wordt om een passende woning te vinden.
  6. We willen een stop op tijdelijke huurcontracten. We versterken de huurbescherming en draaien de flexibilisering van huurcontracten terug. Iedereen krijgt weer een vast huurcontract.
  7. Midden in een wooncrisis staan er 63.000 woningen leeg. Onbegrijpelijk. Met een leegstandsbelasting helpen we gemeenten om beleggers met leegstaande huizen aan te pakken.

Benieuwd? Lees meer over de standpunten over wonen van GroenLinks.

Afschaffen marktwerking

Door het grotendeels afschaffen van de marktwerking, gaan de meeste mensen die huren in de vrije sector veel minder huur per maand betalen. De overheid gaat voor meer dan 90 procent van de woningen de maximale huur bepalen; dit doen we door het woningwaarderingsstelsel voor woningen met een waarde tot 250 punten (ca.1.350 euro) verplicht te maken.

De WOZ-waarde (de berekening van de waarde van de woning) wordt verwijderd uit het woningwaarderingsstelsel om te voorkomen dat de huur in populaire gebieden omhoogschiet. Om speculatie en vakantieverhuur via platforms als Airbnb tegen te gaan, krijgen gemeenten de mogelijkheid om een woonplicht voor onbepaalde duur in te stellen voor zowel nieuwbouw als bestaande woningen (huur en koop). Hierdoor kunnen woningen niet gekocht worden om door te verhuren. Dit betekent dat woningen beschikbaar komen voor mensen om in te wonen en niet om er mee te beleggen.

Voor het verhuren van woningen wordt een vergunning verplicht; deze wordt ingetrokken als blijkt dat een verhuurder discrimineert of zich op een andere manier niet als goed verhuurder opstelt.

Een betaalbaar huis voor iedere Nederlander

Als we nu niet ingrijpen zullen er nog grotere gevolgen zijn voor de economie, mensen met een hypotheek en de leefbaarheid in ons land. Wonen als recht in plaats van als verdienmodel, een simpel, maar groot idee. Er moet verandering plaatsvinden. De komende verkiezingen gaan onder andere over dit soort ideeën. Meer betaalbare huizen. Wij bouwen de grootste online beweging van Nederland om die ideeën werkelijkheid te maken.

Want wonen is een grondrecht. Huizen zijn bedoeld om in te wonen, niet om winst mee te maken.

Jesse Klaver

Aanmelden voor updates

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor mails van GroenLinks en Jesse Klaver! Dan houden wij je op de hoogte van onze plannen en het laatste politieke nieuws.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.