Op 6 november lopen wij mee in wat waarschijnlijk de grootste klimaatdemonstratie ooit in Nederland gaat worden: de Klimaatmars. Dat doen we omdat regeringen wereldwijd veel te weinig actie ondernemen om de klimaatcrisis aan te pakken. Ook Nederland heeft haar eigen klimaatdoelen van vorig jaar niet gehaald. We gaan demonstreren omdat we een stevigere aanpak van de politiek eisen. We mogen geen tijd meer verliezen, het is nu tijd voor eerlijke en ambitieuze klimaatplannen voor een leefbare aarde.

Tekst gaat hieronder verder.

Klimaatdemonstranten met leuzen

Kom 6 november naar de klimaatmars!

Het is nú tijd voor actie. We willen eerlijke en ambitieuze klimaatplannen voor een leefbare aarde.

Loop met ons mee en eis een stevigere aanpak van de klimaatcrisis!

Door te demonstreren, spreken groepen mensen zich uit tegen huidig beleid, en hoe meer mensen de straat op gaan, hoe groter de druk op de politiek wordt. Demonstraties voor het klimaat komen wereldwijd steeds vaker voor, en het aantal demonstranten groeit. Maar je kunt je afvragen, hebben al die demonstraties wel nut?

Directe en indirecte effecten van demonstreren

Dat de druk op de politiek is toegenomen, blijkt uit het feit dat het kabinet op Prinsjesdag miljarden extra uittrekt voor het klimaat. Doordat klimaatdemonstraties de zichtbaarheid van het probleem hebben vergroot, heeft inmiddels iedere partij een standpunt over klimaat. En of politieke partijen dit nu willen, of niet, klimaat is een onderwerp geworden waar ze niet langer omheen kunnen.

Op het gebied van beleid, is de directe invloed van demonstraties en actiegroepen ook zichtbaar. Het bekendste voorbeeld is het Urgenda-vonnis. In 2013 spande milieuorganisatie Urgenda uit protest een rechtszaak aan tegen de Nederlandse staat omdat het vond dat ze niet genoeg deed om CO2-uitstoot terug te dringen. De staat zou namelijk in 2020 de uitstoot met 20 procent verminderen, terwijl ze tien jaar geleden bij de VN had beloofd dit terug te dringen met 25 procent. De Hoge Raad stelde Urgenda in het gelijk, en daarmee moest de uitstoot van broeikasgassen in Nederland met 25 procent verminderd zijn aan het einde van 2020.

Staken voor het klimaat

Een andere vorm van demonstreren is staken. Een van de bekendste klimaatstakers is Greta Thunberg, initiatiefneemster van ‘School Strikes for Climate’. Haar beroemde schoolstaking heeft miljoenen mensen ter wereld geïnspireerd om de straat op te gaan voor het klimaat. Greta Thunberg heeft laten zien, dat iedereen kan opstaan voor het klimaat, ongeacht leeftijd, gender of status. Thunberg zette ook een campagne op, genaamd Fridays for Future. Deze campagne mobiliseert studenten om iedere vrijdag actie te voeren voor het klimaat. Fridays for Future is inmiddels uitgegroeid tot een beweging die al 14 miljoen mensen heeft gemobiliseerd, verspreid over 7.500 steden.

Maak van de klimaatcrisis een topprioriteit

Demonstreren heeft absoluut zin om verandering teweeg te brengen. Juist bij de aanpak van de klimaatcrisis. Het is aan de politiek om de grootste vervuilers in 2022 al aan te pakken met een CO2-belasting. En om subsidies voor grote vervuilers af te bouwen en te investeren in groene alternatieven.

Daarom gaan we op 6 november massaal de straat op tijdens de klimaatmars en laten we van ons horen. Dit doen we op de global day of climate action, tijdens de Klimaattop in Glasgow. We eisen een stevigere aanpak van de politiek. Eerlijke en ambitieuze klimaatplannen voor een leefbare aarde.

Maak met ons het verschil. Kom op 6 november naar de klimaatmars in Amsterdam!

Klimaatmars

Kom naar de klimaatmars!

We gaan op  6 november om 13:00 uur massaal de straat op in Amsterdam. Dit op de global day of climate action, tijdens de Klimaattop in Glasgow.

We eisen een stevigere aanpak van de politiek. We willen eerlijke en ambitieuze klimaatplannen voor een leefbare aarde.