Advies van de kandidatencommissie: "Marion van der Kleij (57) is een aanpakker die haar twee inhoudelijke passies, onderwijs en duurzaamheid, heeft samengebracht. Ze werkt in het onderwijs en heeft haar eigen stichting waarin zij overheden en het bedrijfsleven stimuleert tot duurzaam onderwijs stimuleert. Daarnaast is ze fractievoorzitter in het Limburgse Gulpen-Wittem. Zij draagt op aansprekende wijze haar ideeën uit en legt daardoor verbinding met vele groepen in de samenleving."

"We hebben de plicht de wereld gezond achter te laten aan onze kinderen"

Betrokken, gedreven en empatisch, zo staat Marion in het leven. De wereld staat in brand. Politici moeten durven verbinden, samen met burgers werken aan oplossingen waarbij de mens en de toekomst van de planeet centraal staan.

Marion is opgegroeid op het vlakke land in de Noordoostpolder.  Pionieren, samenwerken en doorzetten zijn waarden die ze daar heeft meegekregen. Ze studeerde Engelse taal- en letterkunde aan de VU in Amsterdam en koos daarna bewust voor een baan als docent in Almere, waar onderwijsvernieuwing in volle gang was. Daar heeft ze ervaren hoe belangrijk het is om docenten de ruimte te geven hun onderwijs zelf vorm te geven. Onderwijs waar de totale ontwikkeling van het kind centraal staat is de basis voor goed burgerschap.

Van het noorden naar het zuiden

In 2001 verhuisde Marion met haar gezin naar de heuvels van Zuid-Limburg. Daar besloot ze om haar onderwijservaringen te combineren met haar andere passie: duurzaamheid. Naast haar baan als teamleider bij de ISK/EOA in Maastricht ontwikkelt Marion onderwijsconcepten over de circulaire economie. Sinds 2006 is ze actief als fractievoorzitter in Gulpen-Wittem. Daar heeft ze met haar team in 2014 bijna 20% van de stemmen weten te halen met een duidelijke groen en sociaal programma.

Marion is moeder van twee zonen en een dochter. Ook als ouder realiseert ze zich hoe belangrijk het is om volgende generaties niet te laten opdraaien voor de gevolgen van ons consumptiegedrag. Laten we onze kinderen niet opschepen met de rotzooi van ons feestje.