De referendumcommissie heeft de regels voor dit referendum vastgelegd in een protocol. Hieronder vind je de antwoorden op de meestgestelde vragen.

Snel naar..

Helpdesk

We hebben het stemmen zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Staat het antwoord op je vraag niet bij de meest gestelde vragen? De helpdesk is inmiddels gesloten. Mail je vraag naar vragen@groenlinks.nl.

Meest gestelde vragen

Waar gaat het referendum over?

In het referendum vragen we je je voorkeursvolgorde te maken voor de kandidaten voor de Tweede Kamer.

Ik ben wel lid, maar heb geen steminstructies ontvangen.

Alleen stemgerechtigde leden van GroenLinks hebben op 1 december per post of mail de steminstructies ontvangen. Stemgerechtigd is ieder lid dat niet geschorst is en dat na persoonlijke betaling van ten minste de jaarlijkse minimumcontributie en bij aanvang van de stemming drie maanden (dus eerder dan 1 september 2016) bij de landelijke ledenadministratie als lid staat geregistreerd.

Voldoe je aan deze criteria maar heb je geen post of mail gekregen? Dan kun je dat aangeven tot uiterlijk woensdag 7 december 12:00 uur bij de helpdesk per mail of tel. 030 - 239 99 99 (bereikbaar ma t/m do van 9.00 – 17.00 uur). Als je inderdaad stemgerechtigd bent, ontvang je per post of per mail (naar keuze) nieuwe steminstructies met je kiescode. Steminstructies en kiescodes worden alleen verstuurd naar reeds bij GroenLinks geregistreerde post- of e-mailadressen.

Ik ben in de gehele periode dat gestemd kan worden met vakantie of in het buitenland. Kan ik toch stemmen?

Stemmen kan via internet, dus je kunt overal waar je verbinding hebt stemmen.

Stelt GroenLinks ledenbestanden ter beschikking voor acties of campagnes voor of tegen kandidaten?

(Afdelings)bestuurders en medewerkers van GroenLinks mogen geen (gegevens uit) ledenbestanden ter beschikking stellen voor welke actie of campagne dan ook. Het Landelijk Bureau roept wel via haar kanalen op tot deelname aan het referendum zonder voorkeur voor een of meer kandidaten uit te spreken.

Wanneer wordt er gestemd?

Het referendum kandidaten Tweede Kamerverkiezingen 2017 loopt van 1 december 2016 (8:00 uur) tot 13 december 2016 (12:00 uur).

Wie mogen stemmen?

Als ik nu lid word, mag ik dan nog meestemmen voor het referendum?

Nee. Stemgerechtigd is ieder lid dat niet geschorst is en dat na persoonlijke betaling van ten minste de jaarlijkse minimumcontributie en bij aanvang van de stemming drie maanden bij de landelijke ledenadministratie als lid staat geregistreerd (eerder dan 1 september 2016).

Hoe werkt het referendum?

Op donderdag 1 december 2016 ontvangen alle stemgerechtigde leden per post of per mail alle informatie die ze nodig hebben om hun stem uit te kunnen brengen. Je wordt gevraagd je voorkeursvolgorde samen te stellen van kandidaten voor de Tweede Kamer. De instructies en kiescode vind je bij je uitnodiging. Lees verder in de uitgebreide uitleg over het stemmen.

Wat gebeurt er met mijn stem?

De referendumcommissie (Nel van Dijk, Valentijn de Marez Oyens en Jurien Korzelius) stelt de uitslag van het referendum vast. Op donderdag 15 december maken zij de uitslag bekend.

Wat gebeurt er met mijn stem als ik per post heb gestemd?

Na ontvangst van papieren stembiljetten op het Landelijk Bureau worden deze in de dichte envelop in de kluis bewaard tot het moment van invoeren. Het invoeren van de stemmen op papier geschiedt na sluiting van het referendum en vóór het opmaken van de uitslag. Bij het invoeren van de stemmen wordt gecontroleerd of met de kiescode al gestemd is. Indien met één kiescode zowel een stem via internet als op papier is uitgebracht, is het papieren stembiljet ongeldig.

Blijft mijn uitgebrachte voorkeur anoniem?

Ja. Er is op geen enkel moment te herleiden wat er met welke kiescode gestemd is (we kunnen je ook niet vrijwaren van herhaalde oproepen om te stemmen als je al gestemd hebt, hopelijk heb je daar begrip voor). Als je via internet stemt, worden er twee dingen opgeslagen: de kiescode waar je mee stemt (zodat er niet twee keer mee gestemd kan worden) en je uitgebrachte stem. Die twee worden apart van elkaar opgeslagen. Als je via een papieren stembiljet stemt, wordt je stem ingevoerd in dezelfde database als de stemmen die via internet zijn uitgebracht. Op het stembiljet staan alleen de kiescode en de stem en geen persoonsgegevens van de stemmer. De stemmen worden ingevoerd door minimaal twee personen van de referendumcommissie onder toezicht van het stembureau. Na het invoeren van de stem wordt het papieren stembiljet vernietigd.

Hoe kan ik per post stemmen?

Vanwege de extra kosten en uit milieuoverwegingen is de mogelijkheid om per post te stemmen vooral bedoeld voor die mensen die niet beschikken over internet. Je kunt een papieren stembiljet aanvragen via de helpdesk. Dat kan tot uiterlijk woensdag 7 december 12:00 uur. Bij het invullen van je stembiljet heb je je persoonlijke kiescode nodig. Die heb je per mail of post ontvangen. Bewaar die dus goed. Volg verder de instructies die je krijgt bij het papieren stembiljet.

Het papieren stembiljet moet uiterlijk op maandag 12 december voor de buslichting zijn gepost om te kunnen worden meegenomen in het opmaken van de uitslag. Lees meer over de verwerking van het papieren stembiljet.

Kan ik blanco stemmen?

Je hoeft niet alle kandidaten een plek te geven. Je mag zelfs ook helemaal geen kandidaat kiezen. Zodra je voorkeursvolgorde is uitgeput, telt deze niet meer mee in het bepalen van de uitslag. Lees meer over de berekening van de uitslag.

Hoe wordt de uitslag bepaald?

Na het sluiten van het referendum en na het invoeren van de papieren stembiljetten wordt de uitslag opgemaakt. Het is daarna niet meer mogelijk nog stemmen in te voeren. De uitslag wordt bepaald conform de regels gesteld in artikel 14 van het Huishoudelijk Reglement van GroenLinks.

Lees meer over de berekening van de uitslag.

Wie stelt de uitslag van het referendum vast?

De door het congres benoemde referendumcommissie (Nel van Dijk, Valentijn de Marez Oyens en Jurien Korzelius) stelt de uitslag van het referendum vast.

Wanneer wordt de uitslag van het referendum bekend gemaakt?

De uitslag van het referendum wordt bekend gemaakt op donderdag 15 december.

Wat doe ik als ik nog vragen heb over het referendum?

De referendum-helpdesk is inmiddels gesloten. Na dinsdag 13 december kun je je vraag over het referendum mailen naar vragen@groenlinks.nl. Heb je vragen over de procedure of aan de referendumcommissie, dan kun je de commissie mailen via referendumcommissie@groenlinks.nl.

Hoe wordt na het stemmen de uitslag berekend?

De uitslag van de stemming wordt bepaald door de stemsoftware volgens de regels die zijn gesteld in onze statuten en ons Huishoudelijk Reglement. Lees meer over hoe dat precies in zijn werk gaat.