Ruard is bedachtzaam, analytisch en genuanceerd. Moeilijke vraagstukken herleidt hij razendsnel tot de kern. Als hoogleraar theologie is hij een invloedrijk denker over de rol van religie in de samenleving.

Van theoloog tot politicus

Ruard studeerde theologie en promoveerde in de pastorale psychologie in 1994. Hij werkte 10 jaar als predikant en daarna als universitair docent. Momenteel is Ruard hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, waar hij zich bezighoudt met de rol van religie in de samenleving en in de levens van mensen. Ruard was verder voorzitter van de LinkerWang, de landelijke religiewerkgroep van GroenLinks, en toezichthouder/bestuurslid in het hoger onderwijs, de media en de welzijnssector. Een uitgebreid CV en zijn wetenschappelijke publicaties zijn te vinden op www.ruardganzevoort.nl.

Hier staat Ruard voor

Voor Ruard begint politiek met de visie dat het anders, beter kan in deze wereld. Omdat we altijd verbonden zijn met anderen en met de aarde, moeten we onze oplossingen ook in verbondenheid zoeken. Niet de aarde uitbuiten, maar evenwicht vinden. Rechtvaardig delen hier in Nederland, maar ook wereldwijd. En de aarde zo achterlaten dat onze kleinkinderen het er ook goed kunnen hebben. Ruard strijdt ervoor dat iedereen gelijke rechten heeft, bijvoorbeeld in het onderwijs en in de zorg. Hij wil dat we tegenstellingen verminderen en een beetje relaxter omgaan met verschillen in levensovertuiging, afkomst of geaardheid. Kortom: Ruard strijdt voor de wereld waarvan hij droomt.

“ Politiek met compassie. ”

Wetenswaardigheden

Ruard woonde als kind enkele jaren in Suriname en denkt dat de wereld groter en kleurrijker is dan Nederland achter de dijken.

In de Eerste Kamer houdt Ruard zich bezig met:

• Binnenlandse Zaken
  • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
  • Defensie
  • Koninkrijksrelaties
Jesse Klaver in gesprek

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.