Nieuw asfalt kost provincies veel geld. Dat is een enorme verspilling. Als we dat geld besteden aan natuur en openbaar vervoer komt er 1,7 miljard beschikbaar. Dat stelde GroenLinks-leider Bram van Ojik vandaag in het RTL programma Campagne op Z.

Van Ojik: “Extra asfalt gaat ten koste van de natuur, leidt tot meer autoverkeer en dus meer luchtvervuiling en is op lange termijn helemaal niet nodig. Het kost bij elkaar vele miljarden. GroenLinks wil dat provincies van dat budget een Natuurfonds oprichten waar lokale overheden en particuliere natuurinitiatieven een beroep op kunnen doen.”

Op basis van een snelle inventarisatie komt GroenLinks al tot een bedrag van 1,65 miljard in totaal dat beschikbaar zou komen voor natuur en openbaar vervoer. Morgen bezoekt Van Ojik de provincie Zuid-Holland, waar GroenLinks protesteert tegen aanleg van de Rijnlandroute  tussen Leiden en Katwijk aan Zee. Die weg kost in totaal 1 miljard, waarvan 350 miljoen betaalt door de provincie. Het gaat dwars door het natuurgebied de Vlietlanden.

Van Ojik: “De Rijnlandroute gaat om 14 km snelweg. Dat is 64 miljoen euro per kilometer! Een verspilling van geld. Uit onderzoek blijkt immers dat we in de toekomst minder asfalt nodig hebben, niet meer. De provincie Zuid Holland kan dat geld beter gebruiken om te investeren in een natuurverbinding tussen de Reeuwijkse- en de Nieuwkoopse plassen of aanleg van de Westlandrail.”

Andere wegen die volgens GroenLinks kunnen worden geschrapt zijn onder andere de verlenging van de A15 tussen Bemmel en Zevenaar (kosten voor provincie Gelderland 450 miljoen), de Buitenring Parkstad in de Stadsregio Parkstad Limburg (kosten provincie Limburg 441 miljoen) en de Duinpolderweg bij Noordwijkerhout (kosten provincie Zuid Holland tot 260 miljoen).

Van Ojik: “Op die manier redden we de natuur, sparen we het milieu én is er meer geld om te investeren in behoud van natuur en goed openbaar vervoer.”

Zie hier de zes provinciale asfaltprojecten waar GroenLinks zich tegen verzet.