Nederland beschikt over een spookstad vol overtollige kantoren. Momenteel staat een slordige 6 miljoen vierkante meter aan kantoorruimte leeg. Kenners van de woningmarkt schatten in dat een derde deel hiervan nooit verkocht zal worden. GroenLinks pleit er voor dat 2 miljoen vierkante meter kantoorruimte verbouwd wordt tot 40.000 nieuwe woningen. Het kan dan zowel gaan om koopwoningen voor starters, sociale woningbouw én studenten huisvesting. Een speciale Transformatie Taskforce van het ministerie van VROM kan in samenwerking met de VNG en projectontwikkelaars/corporaties deze grootschalige verbouwoperatie trekken.

Vorige week was er een kijk & intekendag in Hoofddorp, waar kopers een poging konden doen om een woning te bemachtigen in een nog te verbouwen oud Douanekantoor. Het had 2½ jaar geduurd om de benodigde vergunningen rond te krijgen. De belangstelling was enorm. Het kan dus wel, maar komt nog te weinig voor en kost erg veel moeite.

GroenLinks ziet veel toekomst in dergelijke projecten en vindt dat de overheid, zowel lokaal als landelijk, hierin een voortrekkers rol moet vervullen. Nu er in heel Nederland dringend behoefte is aan 170.000 extra woningen is het cruciaal om kansen op een snelle groei van het aantal beschikbare woningen met beide handen aan te grijpen.

De woningmarkt zit vrijwel op slot en de prijzen van de grond en de woningen blijven stijgen. Het is tijd voor onorthodoxe maatregelen. De overheid kan niet langer passief  afwachten hoe marktpartijen, corporaties en ontwikkelaars, ieder voor zich proberen hun investeringen te gelde te maken. De scheefgroei tussen kantoorbouw en woningbouw vraagt om een correctie. Om te beginnen kan dit op vrijwillige basis gestimuleerd worden door de oprichting van een Transformatie Taskforce, die in samenwerking met de gemeenten én projectontwikkelaars en/of corporaties kansrijke verbouwprojecten initieert. Mocht dit op vrijwillige basis niet goed lukken, dan dient de Taskforce ook na te denken over (financiële) prikkels die de overheid mogelijk kan verstrekken om dergelijke projecten toch gerealiseerd te zijn. Wat in ieder geval moet gebeuren is een stroomlijning van de vergunningverlening, waarbij een administratief transformatie traject moet worden opgezet dat in korte tijd kan lijden tot een positieve beslissing over een verbouwproject.

GroenLinks lanceert dit voorstel vandaag op campagne in Groningen. Een stad waar momenteel ook kantoorpanden leegstaan die verbouwd kunnen worden. Zo wil GroenLinks driehonderd nieuwe studentenkamers realiseren in een leegstaand UWV kantoor aan het Cascadeplein. Ook aan de Sontweg kunnen veertig tot vijftig mensen worden gehuisvest. Opgeteld staat in deze gebouwen 8300 vierkante meter kantoorruimte leeg. De panden die GroenLinks op het oog heeft, zijn in eigendom van de Rijksgebouwendienst. Minister Dekker kan hier dus zelf het initiatief tot verbouw nemen.

Femke Halsema
Ineke van Gent