De overheid investeert zo weinig in het spoor, dat zelfs noodzakelijk onderhoud daarvan te lijden heeft. Vertragingen en een onbetrouwbare dienstregeling zijn het gevolg. Daarbij is het volkomen onduidelijk, wie waarvoor verantwoordelijk is. En dan is de reiziger uiteindelijk het kind van de rekening.
Daarom bestaat De Belofte Aan de Reiziger uit vier punten:
1. Tot 2010 10 miljard investeren in het spoor, om te beginnen met een miljard extra jaarlijks. Daarmee besteedt GroenLinks van alle politieke partijen verreweg het grootste bedrag aan verbetering van het spoorwegennet.
2. De overheid moet de regie over het spoor weer in handen krijgen.
3. De opdeling van het spoorwegbedrijf moet ongedaan worden gemaakt. Railinfrabeheer, Verkeersleiding en het Reizigersbedrijf moeten weer gaan samenwerken.
4. De reiziger moet een redelijke prijs voor een goed product. Geen absurde prijsverhogingen. Veel betere service bij storingen en vertragingen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Landelijke GroenLinks Actie 'Fluit de trein weer in beweging!'
Maandag 6 januari, 17.00 uur (de middagspits)
Femke Halsema en Wijnand Duyvendak geven het fluitsignaal op Utrecht Centraal Station. Aansluitend presentatie 'Belofte Aan de Reiziger'
In heel het land doen GroenLinks-kandidaten mee aan de fluitactie:
- Amsterdam: Marijke Vos en Nevin Ozutok
- Rotterdam: Naima Azough en Arno Bonte
- Den Haag Centraal: Farah Karimi
- Leiden: Kees Vendrik
- Den Bosch: Hugo van der Steenhoven
- Maastricht: Paul Jungbluth
- Groningen: Ineke van Gent
Alleen voor de pers:
Meer informatie: Wim Klei (06-215 66090) en Alex Kaat (06-251 95370)