Meer dan 90 procent van de Nederlanders vindt het belangrijk dat de Europa strengere eisen stelt aan het transport van levende dieren, zoals koeien en varkens. Dit blijkt uit een representatief onderzoek door marktonderzoeksbureau PanelWizard onder 400 Nederlanders.

90,6 Procent van de ondervraagden geeft aan strengere regels belangrijk te vinden. Van de respondenten vindt een meerderheid van 54,0 procent dat het transport van levende dieren maximaal zes uur mag duren. Het overige deel vindt dat de transporten zo lang mogen duren als nodig is, mits er maar af en toe wordt gepauzeerd.

Handtekeningenactie
In april is GroenLinks samen met andere Europese groene partijen begonnen met het verzamelen van een miljoen handtekeningen tegen lange diertransporten. De start van deze campagne viel samen met het besluit van de Europese landbouwministers om de dieronvriendelijke transporten gewoon voort te laten duren. Buitenweg: “We lopen hiermee vooruit op de mogelijkheid in de nieuwe Europese Grondwet om door het verzamelen van één miljoen handtekeningen de Europese Commissie te dwingen met een wetsvoorstel te komen." Teken mee met de handtekeningenactie!

Vraag: Vindt u het belangrijk dat de Europese Unie strengere regels maakt voor het transport van levende dieren, zoals koeien en varkens? Uitslag onderzoek (520 respondenten):

Vraag: Vindt u dat er een verschil mag worden gemaakt in transporttijd tussen dieren die naar de slacht gaan en dieren die nog moeten worden vetgemest?Uitslag onderzoek (520 respondenten):

Vraag: Hoe lang mag naar uw mening het transport van levende dieren maximaal duren? Uitslag onderzoek (520 respondenten):

Vraag: Moet de Europese Unie zich iets aantrekken van één miljoen handtekeningen tegen lange diertransporten? Uitslag onderzoek (520 respondenten):

Strengere regels
80,6 Procent van de Nederlanders vindt dat de EU er bij een miljoen handtekeningen niet aan ontkomt om strengere regels te maken. De rest vindt dat het aan de regeringen van de lidstaten is om te beslissen of ze er wat aan willen doen.

Alle diertransporten
Overigens is 96,4 procent van de ondervraagden van mening dat er geen verschil mag worden gemaakt in transporttijd tussen dieren die naar de slacht gaan en dieren die nog worden vetgemest. Enkele maanden geleden stelde de Europese CDA-fractie voor een dergelijk onderscheid wel te maken.

Actie in Den Haag
Vanmiddag om 15.30 uur voert GroenLinks op het plein voor Den Haag CS actie tegen lange diertransporten.  Een veewagen met dicht op elkaar gepakte kandidaat-europarlementariërs zal op dat tijdstip het plein voor Den Haag CS op rijden. Vervolgens gaat de laadklep open en persen de kandidaten zich naar buiten. Samen met vrijwilligers zullen ze flyers uitdelen en voorbijgangers vragen een handtekening tegen lange diertransporten te zetten. Het initiatief vraagt aandacht voor het enorme dierenleed tijdens lange diertransporten en ondersteunt het Europees burgerinitiatief (handtekeningenactie) voor kortere transporttijden.