Morgen is er een debat in de Tweede Kamer over de verbreding van de A27 bij Utrecht. De PvdA is altijd tegen een verbreding naar 2x7 rijstroken geweest. Nu lijkt de partij toch in te willen stemmen met de plannen van de minister. In Amelisweerd hebben vanmiddag zo’n duizend mensen geprotesteerd tegen de voorgenomen verbreding.

GroenLinks was met een grote delegatie aanwezig, inclusief de Utrechtse wethouder van verkeer Frits Lintmeijer, milieuwethouder Mirjam de Rijk, Europarlementariër Bas Eickhout en Eerste Kamerlid Margreet de Boer.

De organisatoren, De Vrienden van Amelisweerd en De Kracht van Utrecht, riepen de PvdA en Diederik Samsom op de verbreding morgen toch tegen te houden.

Donderdag hebben de Utrechtse fracties van GroenLinks, PvdA, D66, SP, ChristenUnie en Stadspartij Leefbaar Utrecht een brief naar de vaste Kamercommissie Infractructuur en Milieu gestuurd met daar in een oproep om de zorgen van Utrecht over de voorgestelde verbreding van de A27 serieus te nemen. De fracties vragen de Kamerleden onder andere de 2x6 'binnen de bak'-variant in de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse mee te nemen en af te zetten tegen de 2x7 variant buiten de bestaande bak.

Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren:

Veertien banen dwars door de natuur zijn onwenselijk en zeker de komende jaren absoluut niet nodig.  Er zijn oplossingen die wel goed zijn voor de natuur, de schatkist, bewoners en automobilisten.