Volgens de laatste cijfers is het aandeel van duurzame energie in Nederland vorig jaar maar licht gestegen tot 4% van het totale energiegebruik. Kandidaat-Kamerlid voor GroenLinks Liesbeth van Tongeren vindt het positief dat het gebruik van duurzame energie gestegen is, maar wijst erop dat de stijging onvoldoende is om de afgesproken 20% in 2020 te halen.

Van Tongeren: "Een stapje in de goede richting, maar we hobbelen nog steeds in de achterhoede van Europa. Daar moet snel verandering in komen. Het nieuwe kabinet moet een Deltawet Energie invoeren, waarin lange-termijnzekerheid wordt geboden aan investeerders. Een verplicht aandeel te leveren groene stroom voor energiebedrijven en voor particulieren een gegarandeerde prijs voor groene stroom."

De kabinetten-Balkenende hebben gezwalkt op het gebied van duurzame energie. Eerst schaffen ze de stimuleringsregeling voor duurzame energie af. Later voeren ze een nieuwe regeling in, maar zonder effect. Om de haverklap zijn de subsidiepotjes leeg. Investeerders en particulieren weten daardoor niet waar ze aan toe zijn. En als klap op de vuurpijl zinspeelde demissionair minister Maria van der Hoeven onlangs op het afschaffen van de stimuleringsregeling.

Van Tongeren: "Het CDA zwalkt nog steeds. We kunnen vanaf 2050 volledig draaien op groene energie, maar dan moeten we wel nu aan de slag. Laten we onze tijd niet verdoen met discussies over kernenergie en andere schijnoplossingen, maar meteen kiezen voor échte oplossingen. We hebben geen tijd te verliezen."