Vandaag sprak president Mahmoed Abbas van de Palestijnse Autoriteit het Europees Parlement toe. Volgens GroenLinks-Europarlementariër Joost Lagendijk moet Abbas actief werken aan een eenheidsregering voor de Palestijnen waarin Fatah en Hamas samenwerken. Abbas’ Fatah-beweging wordt erkend als officiële vertegenwoordiger van de Palestijnen in de bezette gebieden. In de Gazastrook hebben ze niets te zeggen sinds Hamas daar in juni 2007 de macht greep.

Lagendijk: "De gewelddadige methodes van Hamas hebben ertoe geleid dat Abbas en zijn beweging een geweldige wrok tegen Hamas hebben opgebouwd. Maar de president moet over zijn schaduw heenstappen. Hij mag dan overal met egards ontvangen worden, zowel door de Arabische landen als hier in het Europees Parlement, maar feitelijk ontbeert hij de steun onder de Palestijnen om de problemen op te lossen."

De kettingreactie van wederzijdse agressie en beschuldigingen leidde ertoe dat de vorige regering snel is gevallen. Daarin hadden zowel Fatah als Hamas zitting. Abbas heeft daarna de regering-Fayyad gevormd, die alleen uit Fatah-leden bestaat. Op basis van de verkiezingsoverwinning in 2006 kan Hamas aanspraak maken op een plaats in het Palestijnse bestuur.

"Een vergelijk met Israël is de enige weg voor de Palestijnen, maar Abbas kan nu niet geloofwaardig onderhandelen met de bezetter. Hamas zal elke mogelijke overeenkomst torpederen. Pas als beide partijen in de regering zitten, kan er weer schot komen in het vredesproces. Abbas moet daarom concessies doen, waardoor Hamas weer plaats kan nemen in de regering", zegt Lagendijk.

Ook de Europese Unie speelt ook een rol hierin. Europa heeft, in het voetspoor van Israël en de Verenigde Staten, Hamas tot op heden zo veel mogelijk geïsoleerd. "De EU moet een regering van nationale eenheid faciliteren of in ieder geval niet tegenwerken", aldus Lagendijk.