Tijdens de ochtendspits van maandag 16 december voert GroenLinks actie in Amsterdam tegen de kabinetsplannen tot verbreding van de A10. Onder het motto 'Stop Herrie A10' deelt Kamerlid Wijnand Duyvendak in de Mirandabuurt in Amsterdam oordopjes uit. Bij de oprit van de A10 zal hij protesteren tegen geluidsoverlast en stankoverlast. In dit artikel legt hij uit waarom.

Het kabinet Balkende sloot deze zomer een akkoord voor een nieuw kabinet. Ook op het gebied van verkeer maakten CDA, VVD en LPF afspraken. Er moest een spoedwet komen, om in een rap tempo de snelwegen te verbreden. Het lijkt zo mooi: de Spoedwet Wegverbreding die alle files zal oplossen. Maar is die spoedwet wel zo mooi? GroenLinks vindt van niet. Waarom? Een extra rijbaan lost de files niet op, maar verplaatst ze. En een extra baan wet zorgt voor meer verkeer. En u weet maar al te goed wat meer verkeer, in uw geval op de A10, betekent: meer herrie en minder schone lucht. Daarom zal GroenLinks op 16 december a.s., wanneer de wet behandeld wordt in de Tweede Kamer, duidelijk maken waarom de Spoedwet geen goede wet is. Omdat u de directe gevolgen ondervindt van de Spoedwet, zal ik u nu al uit de doeken doen waarom wij tegen de wet zijn, en wat wij dan wél willen.

Wat gebeurt er als de Spoedwet wordt aangenomen? In ieder geval lost het de files niet op. O zeker, op korte termijn zal de A10 best minder druk zijn, en de files korter. Maar dat zal niet lang duren. Binnen een paar jaar zijn de files niet alleen weer terug, dit keer zijn ze ook nog eens twee banen breder. U zult merken dat u naast de A10 woont. Want meer rijstroken betekent meer auto's betekent meer herrie en minder schone lucht. De A10 is één van de grootste knelpunten als het gaat om teveel herrie en teveel uitlaatgassen. En dat wordt, als het aan de regering ligt, binnenkort erger.

Mag dat zo maar? Ja, als die Spoedwet wordt aangenomen wel. Nu nog heeft u als omwonende rechten als een weg verbreed wordt. De overheid moet dan geluidswallen maken of verbeteren, of voor dubbel glas zorgen. De spoedwet stelt deze bescherming buiten werking. Voor u betekent dat, dat er geen geluidwerende maatregelen worden genomen, ondanks dat dat hard nodig is. Ook het aantekenen van bezwaar en beroep wordt moeilijk gemaakt. Alles in de wet is erop gericht om zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk een weg te verbreden. Uiteindelijk ten koste van u als omwonenden.

GroenLinks wil slimme maatregelen tegen files, en niet de botte bijl. Investeren in goed openbaar vervoer, bijvoorbeeld. Maar ook rustiger rijden. Het terugbrengen van de maximumsnelheid op de A10, naar 70 km/u bijvoorbeeld, zorgt voor minder lawaai en minder luchtverontreiniging. En... voor minder files. En dat tegen aanzienlijk lagere kosten.

Vandaar dat wij actie zullen voeren tégen de Spoedwet, en voor rustig rijden. Mijn inschatting is, dat u ons zou willen steunen in onze actie. U kunt in ieder geval rekenen op de onze!