Op 23 februari 2002 werd de groene Colombiaanse politica Ingrid Betancourt ontvoerd. Wereldwijd vragen demonstranten nu, een jaar later, aandacht voor haar en 3000 andere vermistte Colombianen. Ook GroenLinks demonstreerde maandag 24 februari voor de Colombiaanse ambassade. Steun deze actie via de online-petitie voor de vrijlating van Betancourt.

Ontvoeringen en verdwijningen. In Colombia zijn ze aan de orde van de dag. De schatting is dat 3000 mensen momenteel ontvoerd zijn in Colombia. Dat is maar liefst 85% van het wereldwijd aantal gijzelaars.
Een jaar gelden werd de groene politica Ingrid Betancourt en haar medewerkster slachtoffer van een ontvoering. De FARC, een linkse guerrillagroepering, heeft de ontvoering opgeëist. Zij willen in ruil voor Betancourt de vrijlating van gevangen genomen rebellen. De Colombiaanse regering ondernam weinig actie om de groene politica vrij te krijgen. Uit een videbrief van 15 mei 2002 bleek dat Betancourt nog in leven was. Daarna werd het stil.

Ingrid Betancourt
Na een studie politicologie in Frankrijk vertrok Betancourt (1961) in 1990 naar haar moederland Colombia. In 1994 werd ze gekozen tot volksvertegenwoordiger van de groene Colombiaanse partij en zette zich in tegen geweld en corruptie. In 2002 richtte ze de partij Oxigeno (zuurstof) op, en was een van de presidentskandidaten. In haar gedrevenheid om door heel Colombia campagne te voeren en haar visie te tonen, trok ze ook naar gebieden die als gevaarlijk te boek stonden. De strijd tussen linkse guerrillastrijders en rechtse paramilitairen verscheurd Colombia en kost vele burgers het leven.

Online-petitie
Demonstraties over de hele wereld deze week vroegen aandacht voor de ontvoeringszaken in Colombia en die van Betancourt in het bijzonder. Vrijdag 21 februari was de achttien jarige dochter van Betancourt, Melanie Delloye, in het Europees Parlement om ook in Brussel de zaak op de agenda te houden. Steun deze actie en teken de online-petitie voor de vrijlating van Betancourt.