"Omwonenden van met name kleine vliegvelden in de EU zijn het kind van de rekening", concludeert GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo teleurgesteld. Vanaf 1 april 2002 zouden alle oude lawaaierige vliegtuigen uit Europa zijn verbannen. Vandaag, woensdag 13 maart, bezweek het Europees Parlement onder de Amerikaanse druk en zwakte haar voornemen af.

Tien jaar geleden trof het Europees Parlement maatregelen tegen geluidoverlast rond vliegvelden. Eén van de maatregelen was om de zogeheten gehushkitte vliegtuigen, de dertig tot veertig jaar oude lawaaiige vliegtuigen met een geluidsdemper, vanaf 1 april 2002 langzaam uit te bannen. De laatste maanden kwamen Rusland en de Verenigde Staten tegen deze maatregel in opstand.

Zonder geluidsdemper

Sinds de ineenstorting van het communisme is er in Rusland niet veel in vliegtuigen geïnvesteerd. Zelfs geluidsdempers ontbreken op oude vliegtuigen. De Russen dreigen met een land- en vliegverbod van Europese vliegtuigen op en over Russisch grondgebied als Europa de maatregel voor vliegtuigen zonder geluidsdemper handhaaft. Vooralsnog is aan deze Russische druk niet toegegeven en blijven oude vliegtuigen zonder geluidsdemper vanaf 1 april 2002 een taboe in de EU.

Power-politics

Ook mét geluidsdempers is het lawaai van deze oude vliegtuigen vele malen groter dan van moderne vliegtuigen. De Verenigde Staten zijn de producent van de geluidsdempers. Zij verkopen deze aan vliegtuigmaatschappijen van ontwikkelingslanden en lobbyden dan ook hard om het besluit ongedaan krijgen. De VS dreigden naar de rechtbank van de internationale burgerluchtvaartorganisatie, de ICAO, te stappen als de EU bij haar besluit bleef. In navolging van de Europese Commissie en de Europese transportministers bezweek het Parlement vandaag onder deze druk. De Roo: "Power-politics is door de VS en Rusland ingezet om het besluit van tien jaar geleden ongedaan te maken. Zeer ondemocratisch, maar helaas met succes."

In plaats van een algemeen verbod voor de hele Europese Unie stemde het Europees Parlement vandaag in met een beoordeling per vliegveld. GroenLinks stemde tegen dit besluit. De Roo: "Als een vliegveld wil, kan het de oude lawaaierige krengen weren. In Nederland is dit inmiddels goed geregeld, maar de oorverdovende vliegtuigen kunnen binnen Europa nog steeds uitwijken naar vliegvelden die klandizie boven geluidsoverlast stellen, dat is onwenselijk. Van vliegveld Maastricht wordt dertig kilometer uitgeweken naar vliegveld Bierset bij Luik. In plaats van in Londen landen de lawaaierige vliegtuigen in Manchester."