Arie van den Brand zal na het Kerstreces niet terugkeren in de Tweede Kamer voor GroenLinks. De belasting van het Kamerlidmaatschap past niet meer bij zijn belastbaarheid. Willen en kunnen sporen niet meer.

In december 2002 werd Arie getroffen door een hartaanval. Hij heeft sindsdien hard en vastbesloten gewerkt aan zijn herstel. Dat ging zo goed dat hij vanaf september het Kamerwerk weer heeft opgepakt. Dat bleek echter toch te veel van hem te vragen. Kamerwerk is topsport en dat zit er niet meer in.

GroenLinks zal Arie enorm missen: zijn bevlogenheid, deskundigheid en enthousiasme. Vooral op het groene terrein heeft hij veel gedaan voor een stevig en onderbouwd GroenLinks geluid. Gelukkig wil Arie daar aan bij blijven dragen, zij het in een aangepast tempo. Maar zijn motto blijft: 'Verander de wereld, ze heeft het nodig' (Brecht). Daarom wil hij maatschappelijk actief blijven, ook voor GroenLinks. Wij blijven trots op ons 'Kamerlid op klompen'.

Arie van den Brand zal worden opgevolgd door Naïma Azough. Zij was tussen de verkiezingen van mei 2002 en januari 2003 al kamerlid voor GroenLinks. Sindsdien werkt zij als journaliste. Vanaf volgende week is zij weer beschikbaar voor de media.

Marijke Vos