Inburgering is voor mij geen ver van mijn bed show. Van dichtbij heb ik gezien hoe graag mensen de Nederlandse taal willen leren. Ik heb ook gezien hoe moeilijk het ook kan zijn, hoe essentieel kwaliteit en maatwerk zijn. Voor GroenLinks is het een vanzelfsprekendheid dat inburgering nodig is en dat de Nederlandse taal leren essentieel is om je stem te kunnen laten horen en gelden. Daarom pleiten wij al jaren voor een offensieve schwung in de inburgering!

Voor veel oudkomers die al decennia in Nederland leven is een goede inburgeringscursus immers ook een herkansing van het recht op onderwijs.

Maar minister Verdonk heeft het ons niet makkelijk gemaakt. Integendeel, al jaren praten wij over inburgering maar lag de zaak ondertussen stil. In plaats van voor een realistische, uitvoerbare, juridisch houdbare wet te gaan, kwam de minister met een hoop spierballentaal en een wet waar je spontaan zadelpijn van kreeg.

Maar vandaag kunnen we concluderen dat niet alleen de minister recent een make-over heeft ondergaan. Ook de voorliggende Wet Inburgering heeft een make-over gekregen en is onherkenbaar vergeleken met de wet die minister Verdonk heeft ingediend. GroenLinks is uitermate kritisch geweest en dat heeft zich uitbetaald:

* Artikel 3 waarin de minister discrimineerde tussen geboren en genaturaliseerde Nederlanders is weggeparkeerd.

* Gemeenten krijgen veel meer vrijheid voor eigen beleid en kunnen ontheffen of vrijstellen als dat nodig is. Maar de overheid wordt ook verplicht om veel meer verantwoordelijkheid te nemen en meer aanbod te creëren. Veel meer groepen inburgeraars, die te lang aan hun lot zijn overgelaten, kunnen een aanbod van de gemeente verwachten

* Er wordt een kwaliteitskeurmerk opgesteld.

* Er is nu meer ruimte voor ambitie bij inburgeraars omdat zij nu ook voor een hoger niveau kunnen gaan.

En dit zijn maar enkele van de wijzigingen die mede door GroenLinks via amendementen of door de minister onder druk te zetten gerealiseerd zijn.

Dat betekent niet dat dit onze wet is. Zo is het onduidelijk hoe het te billijken is dat oudere gastarbeiders die gewoon een baan hebben, verplicht kunnen worden om duizenden euro te lenen voor een cursus? Ik verwacht echter dat de gemeenten hier verstandig mee omgaan en prioriteit zullen geven aan de inburgeraars met een uitkering. Ook als het gaat om de slaagplicht willen wij een onderscheid maken tussen oudkomers en nieuwkomers. Voor oudkomers die al decennia in Nederland verblijven ziet GroenLinks er weinig heil in. Daarop hebben wij nog een amendement ingediend.

En er blijft er één onderdeel van de wet over waar GroenLinks zich absoluut niet in kan vinden. Dat is de koppeling van het behalen van het inburgeringsexamen aan het recht op een permanente verblijfsvergunning.  Daarom heeft GroenLinks tegen deze artikelen in de wet gestemd.

Tot slot, mag duidelijk zijn dat er veel meer middelen nodig zijn om echte ambitie te tonen. Daarom is GroenLinks verheugd dat de motie die wij samen met de PvdA hebben ingediend over een verhoging van het budget voor inburgering is aangenomen. Jaren lang heeft de Kamer, hebben gemeenten en hebben inburgeraars moeten wachten. Iets is beter dan niets. Daarom heeft GroenLinks uiteindelijk besloten haar steun aan de Inburgeringswet niet te onthouden.

Naima Azough.