De Europese Commissie heeft informeel het besluit genomen tot uitbreiding van de discriminatierichtlijn die onder andere homo's in Europa beter moeten beschermen. Die toezegging heeft GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg gekregen van José Manuel Barroso, de voorzitter van de Europese Commissie.

Buitenweg sprong een gat in de lucht toen Barroso haar persoonlijk opbelde met het nieuws. "Ik ben ontzettend blij. Maandenlange lobby bij de Europese Commissie wordt beloond. Het aanvankelijke voorstel om alleen mensen met een handicap beter te beschermen is van de baan. In plaats daarvan komt er een wetsvoorstel voor een horizontale richtlijn die ook mensen beter beschermt die op basis van hun religie, seksuele oriëntatie of leeftijd worden gediscrimineerd. Net zoals nu al het geval is voor sekse en rassendiscriminatie. Ik ben ongelooflijk trots dat het is gelukt om de Commissie te overtuigen."

Hoorzitting nieuwe Eurocommissaris
Naast overtuiging heeft wellicht ook meegespeeld dat komende maandag kandidaat-commissaris Barrot in een hoorzitting aan de tand zal worden gevoeld over zijn plannen op het terrein van Justitie voor het komende jaar. Barrot zal oud-eurocommissaris Frattini vervangen die minister van Buitenlandse Zaken is geworden in de Italiaanse regering. Buitenweg en de Britse voorzitter van de homorechtengroep in het Europese Parlement, Michael Cashman, hadden al aangekondigd Barrot het vuur net zo aan de schenen te gaan leggen als zij hebben gedaan bij Rocco Buttiglione, de kandidaat-Eurocommissaris die hierdoor uiteindelijk het veld heeft moeten ruimen.

Belofte bij aantreden
Barroso gaf in april aan dat hij alleen discriminatie op basis van een handicap wilde opnemen in een nieuwe discriminatierichtlijn, omdat zeker vijf EU-landen tegen een bredere richtlijn zouden zijn. Dit terwijl hij in 2004, in de nasleep van de Buttiglione affaire, nog anders had beloofd aan het Europees Parlement. Buitenweg is zich ervan bewust dat nog niet alle landen gewonnen zijn, maar schat in dat regeringen niet te kijk willen worden gezet als homofoob of discriminatoir. De kans dat de richtlijn wordt aangenomen is groter nu het onderwerp in alle openheid op tafel komt te liggen.

Arbeidsmarkt
Discriminatie op de arbeidsmarkt is al enige jaren binnen de hele Europese Unie verboden. Inbreuken daarop kunnen worden aangeklaagd en vervolgd. Maar discriminatie buiten de arbeidsmarkt is alleen geregeld voor de gronden ras en sekse. Bij het huren van een woning of het aanvragen van een verzekering is bijvoorbeeld gelijke behandeling van homoseksuelen niet vereist. Volgens GroenLinks moeten de afspraken over gelijke behandeling worden gelijkgetrokken. Dat lijkt nu dus te gaan gebeuren. Discriminatie op grond van handicap, seksuele geaardheid, religie en leeftijd zou in het nieuwe voorstel ook bij het aanbieden van goederen en diensten worden verboden.

Kleur bekennen
Volgens Buitenweg is het nu zaak dat de regeringen van de lidstaten kleur bekennen. "Uiteindelijk nemen de lidstaten een besluit hierover. Het Europees Parlement heeft zich al uitgesproken voor een uitbreiding van de richtlijn, nu de Raad van ministers nog."

Zie ook: